Tilbage i 2013/14 blev der opsat fire gps-stationer forud for tunnelbyggeriet. Nu har danske Geoteam vundet opgaven med at stå for driften.
FEMERN BÆLT De fire gps-stationer - to på hver side af Femern Bælt, der blev etableret tilbage i 2013/14, skal nu i brug. Og det er danske Geoteam fra Ballerup, der netop har vundet opgaven med at drive det skræddersyede positioneringssystem, der gør det muligt at samle verdens længste sænketunnel med få millimeters nøjagtighed.
Gps-stationerne blev etableret nogenlunde samtidig med, at Femern A/S afleverede sin tunnelansøgning i Tyskland - men godkendelsen kom ikke så hurtigt som forventet dengang, og derfor har gps-stationerne sovet "Tornerosesøvn" til nu.
- Geoteam har stor erfaring med positioneringssystemer både herhjemme
og i udlandet, hedder det i en pressemeddelelse fra Femern A/S.
Nu skal anlæggene med deres avancerede sendeudstyr sættes i drift med en nøjagtighed helt ned til otte millimeter.
Geoteams opgave er at opdatere systemet og eventuelt også hardware, så det lever op til tunnelbyggerens nye og skrappere krav til præcisionen end det tidligere system. Og efterfølgende at stå for driften.
- Vores arbejde skal være uhyre præcist, så når det sidste element placeres, har vi brug for en nøjagtighed på ganske få millimeter, hedder det fra projektleder Henrik Schjøler Dahl, Femern A/S.
Det forventes, at de første tunnelelementer bliver placeret i 2024 ved hjælp af positioneringssystemet.
Det er der ikke brug for under det nuværende arbejde med molerne foran den kommende arbejdshavn: Her rækker det med en almindelig gps.