Stresstest i den nye finansielle analyse af Femern Bælt-forbindelsen
Økonomien i byggeriet af tunnelen under Femern Bælt vil også kunne hænge sammen selvom EU helt undlader at støtte projektet yerligere.
Det fremgår af den stresstest, som er en del af den netop offentliggjorte finansielle analyse af den faste Femern Bælt-forbindelse.
Med de basis-forudsætninger, der er lagt til grund for analyser, vil den faste forbindelse og de tilhørende danske landanlæg kunne betales tilbage af brugerne i løbet 36 år.
Med i den beregning er taget 10 procent anlægs-støtte fra EU til både selve tunnelbyggeriet og til de danske landanlæg - svarende til 5,8 milliarder kroner.
Med den seneste finansielle analyse er der i forvejen skruet ned for forventningerne til EU-støtten. I den finansielle analyse, der blev lagt på bordet inden politikerne vedtog anlægsloven sidste år, var der indregnet en EU-støtte til selve tunnel-byggeriet på 18 procent - nu forventes blot de 10 procent.
EU har hidtil støttet forberedelserne til Femern Bælt-projektet med 1,8 milliarder, og den faste forbindelse omtales da også fortsat som en højt prioriteret del af udbygningen af den europæiske infrastruktur.
Læs en dybere analyse af EU-støtten til Femern i lørdagens udgave af Folketidende i Erhvervstillægget.
Klik her for at læse Folketidende på PC
Klik her for at læse via en mobil enhed