Annonce
Femern

Tunnelbyggeri i gang for alvor

Foto: Anders Knudsen

Borgmester glæder sig som formand for Femern Belt Development over EU-afgørelse om dansk tunnel-finansiering. Scandlines: Afgørelsen reducerer statsstøtten.

FEMERN BÆLT - Det betyder, at arbejdet med anlæggelse af Femern-forbindelsen for alvor kan gå i gang.

Sådan hedder det fra formanden for Femern Belt Development, Lollands borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), efter EU-Kommissionen fredag kom med en ny afgørelse i sagen om finansieringsmodellen for Femern Bælt-forbindelsen.

Læs også artiklen: Femern Bælt: Vestager godkender begrænset dansk statsstøtte

Oprindeligt var den danske model godkendt af EU-Kommissionen, men efter en klage fra blandt andre Scandlines bad EU-Domstolen sidste år EU-Kommissionen om at se på sagen igen. Det er den afgørelse, der er kommet nu.

Glædeligt med afklaring

- Afgørelsen falder ud, som vi havde forventet. Under alle omstændigheder er det glædeligt, at der nu foreligger en afklaring fra EU, hedder det fra Holger Schou Rasmussen.

- Tunnel-byggeriet vil være til stor gavn for beskæftigelsen, ikke mindst i øjeblikket, hvor corona-situationen presser det danske arbejdsmarked. Igangsætning af forberedende arbejder for seks milliarder kroner på Femern-projektet, som forligspartierne allerede har godkendt, vil være en vækstdriver, der er med til at holde gang i hjulene og bringer os i en bedre position, den dag alting igen fungerer normalt, hedder det fra Holger Schou Rasmussen.

- Statsstøtten er blevet reduceret fra et uendeligt beløb i 55 år til 69 milliarder kroner i 16 år, lyder reaktionen fra Scandlines.

Endnu har EU-Kommissionen ikke offentliggjort afgørelsen - den skal først renses for de forretningsmæssige oplysninger, der nyder beskyttelse.

- Den nye godkendelse tog lang tid og er markant anderledes end 2015-godkendelsen, hedder det fra pressechef Anette Ustrup Svendsen.

Hun stiller en række spørgsmål til de begrænsninger, afgørelsen giver:

- Hvor meget buffer er der nu, og hvad sker der, hvis projektet bliver langt dyrere. Hvordan påvirker det projektets stresstest, og vil man nu for alvor tage hensyn til konkurrence fra færgerne, lyder spørgsmålene fra Scandlines.

- Jeg er ikke bekymret, siger Holger Schou Rasmussen og kalder det en "nicheting", at der er ændret ved betingelserne for finansieringen, og henviser til, at man i Transportministeriet fastslår, at økonomien fortsat hænger sammen.

  • 00-F-RØD-Scandlines
    Foto: Anders Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
112

Truet af ekskæreste: "Jeg slår dig ihjel"

Erhverv

Lokal bilforhandler i opkøb på Sjælland

Guldborgsund

Jubler over Marys besøg: En kæmpe fornøjelse

Erhverv

Vendt på en tallerken: Butikkerne forventer ikke prisfald alligevel

Lolland

Fjerner alle skraldespande

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Erhverv

Lokal hæder til danmarksmesterskaberne

Falster

Mark O's nye eventyr tog dem på sengen: "Gud, der er mange"

Guldborgsund

Se billederne: Dronning Mary på besøg på Falster

112

Kørte spritstiv i lånt bil: Så blev den taget

Indland

Beredskab tilbage ved Børsen efter gløder blussede op over natten

112

Søstre fra Levakovic-familie idømmes fængsel for at svindle ældre

Indland

Danskernes arbejdsglæde slår rekord

Guldborgsund

Dronningen om sin gåtur på Falster: - Det var lidt usædvanligt

Udland

Tv-tårn brækker over i ukrainsk storby efter muligt angreb

Guldborgsund

Her sker det: Dronningen indvier vandrerute på Falster

Annonce
Annonce
Lolland

Babydrabssagen: Nu er det op til nævningerne og dommerne

Sport

Medaljeslugende dansk kajakroer fra Maribo udtaget til OL

Indland

Savnet 18-årig kvinde fra Vestjylland er fundet i live

Guldborgsund

Begejstret Mary: Fin rute og dejlig skov

Guldborgsund

Se videoen: Den stjal rampelyset fra Mary på stor royal dag

Vejret

Se video: Sneen er faldet på Lolland-Falster

Guldborgsund

- Dronning Mary kan godt glæde sig