cookie-og-privatlivspolitik
2019-05-29-Copyright: PF Anders Knudsen, LF Folketidende, Nykøbing.
Femern Bælt, Rødbyhavn.
luftbilleder
Scandlines færge på vej ud af Rødbyhavn mod Tyskland

Foto: Anders Knudsen

Femern

Tunnelbyggeri i gang for alvor

Borgmester glæder sig som formand for Femern Belt Development over EU-afgørelse om dansk tunnel-finansiering. Scandlines: Afgørelsen reducerer statsstøtten.




25. marts 2020 kl. 08:22 Af John Karlsen

Annonce

FEMERN BÆLT - Det betyder, at arbejdet med anlæggelse af Femern-forbindelsen for alvor kan gå i gang.

Sådan hedder det fra formanden for Femern Belt Development, Lollands borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), efter EU-Kommissionen fredag kom med en ny afgørelse i sagen om finansieringsmodellen for Femern Bælt-forbindelsen.

Læs også artiklen: Femern Bælt: Vestager godkender begrænset dansk statsstøtte

Oprindeligt var den danske model godkendt af EU-Kommissionen, men efter en klage fra blandt andre Scandlines bad EU-Domstolen sidste år EU-Kommissionen om at se på sagen igen. Det er den afgørelse, der er kommet nu.


Glædeligt med afklaring

- Afgørelsen falder ud, som vi havde forventet. Under alle omstændigheder er det glædeligt, at der nu foreligger en afklaring fra EU, hedder det fra Holger Schou Rasmussen.

- Tunnel-byggeriet vil være til stor gavn for beskæftigelsen, ikke mindst i øjeblikket, hvor corona-situationen presser det danske arbejdsmarked. Igangsætning af forberedende arbejder for seks milliarder kroner på Femern-projektet, som forligspartierne allerede har godkendt, vil være en vækstdriver, der er med til at holde gang i hjulene og bringer os i en bedre position, den dag alting igen fungerer normalt, hedder det fra Holger Schou Rasmussen.

- Statsstøtten er blevet reduceret fra et uendeligt beløb i 55 år til 69 milliarder kroner i 16 år, lyder reaktionen fra Scandlines.

Endnu har EU-Kommissionen ikke offentliggjort afgørelsen - den skal først renses for de forretningsmæssige oplysninger, der nyder beskyttelse.

- Den nye godkendelse tog lang tid og er markant anderledes end 2015-godkendelsen, hedder det fra pressechef Anette Ustrup Svendsen.

Hun stiller en række spørgsmål til de begrænsninger, afgørelsen giver:

- Hvor meget buffer er der nu, og hvad sker der, hvis projektet bliver langt dyrere. Hvordan påvirker det projektets stresstest, og vil man nu for alvor tage hensyn til konkurrence fra færgerne, lyder spørgsmålene fra Scandlines.

- Jeg er ikke bekymret, siger Holger Schou Rasmussen og kalder det en "nicheting", at der er ændret ved betingelserne for finansieringen, og henviser til, at man i Transportministeriet fastslår, at økonomien fortsat hænger sammen.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Socialdemokraterne, de… 03. juni 2020 kl. 11.14

AF: MARTIN WOUTERS

brædder er en lykkelig… 01. juni 2020 kl. 10.57

AF: JOHN WENNERWALD

Tilsyn med specialinstitutioner 31. maj 2020 kl. 22.40

AF: MARTIN WOUTERS

broen og tilbud på 100.mill. 29. maj 2020 kl. 16.26

Annonce