Statsgarantimodellen forvrider ikke konkurrencen, men er en sikkerhed for skatteborgerne.
- Statsgarantimodellen har sikret, at de store broer og tunneler kan drives effektivt og med en god økonomi i både gode og mindre gode tider.
Sådan svarer administrerende direktør Claus F. Baunkjær, Femern A/S på rederiet Scandlines klage til EU over en række forhold i forbindelse med den kommende Femern Bælt-tunnel. Blandt andet finder rederiet det konkurrenceforvridende, at den kommende tunnel kan bygges for lån, der har den danske stat som garant.
- Statsgarantimodellen indebærer netop, at det er de fremtidige brugere af Femern tunnelen og ikke skatteborgerne, der kommer til at betale for anlægget af forbindelsen. Det betyder, at også de mange udenlandske brugere kommer til at betale en stor del af investeringen i Femern projektet. Dertil kommer, at vi modtager en betydelig økonomisk støtte fra EU, som vi ikke efterfølgende skal betale tilbage. Det er faktisk en ganske god model for hele Danmark, siger Claus F. Baunkjær.
Læs mere i Folketidende i dag og i morgen.