Teori: Lavere takst på Storebælt giver mindre Femern-trafik.
- Den bebudede takstreducering undergraver den i forvejen antageligt svage økonomi i Femern-tunnelen enormt.
Sådan lyder reaktionen på eventuel takstnedsættelse på Storebælt fra de tyske Femern Bælt-modstandere i organisationen Beltretter.
- Det er ikke noget, der har nogen mærkbar betydning for Femern-økonomien, lyder det til gengæld fra Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
Regeringen har gennemregnet forslaget om takstnedsættelse inden fremlæggelsen og taget højde for både fortsat afvikling af gælden i Storebælt, den fortsatte færgefart og altså effekten på Femern Bælt-økonomien.
Kristian Pihl Lorentzen kalder det meget realistisk, når der er nævnt en øget trafik på Storebælt på 4.500 køretøjer i døgnet - og et minus på 500 gennem den kommende Femern-tunnel.
Formanden for Femern Belt Development, borgmester Holger Schou Rasmussen (S), Lolland Kommune, mener, regeringens udspil underbygger argumentationen for Femern Bælt-forbindelsen:
- Det er øget trafik, der har skabt den forbedrede økonomi, som gør det muligt at nedsætte taksterne på Storebælt. Faste forbindelser er en god investering, og det viser sig hver gang, at virkeligheden overgår forventningerne. Vi har set det med Storebælt og med Øresund, og jeg er overbevist om, at vi kommer til at opleve det samme på den faste Femern Bælt-forbindelse.
Læs også borgmesterens forslag til, hvor pengene fra Storebælt forbindelsen kan bruges i stedet for at gøre det billigere at køre over broen. Og læs også hvad man gør i Tyskland efter det er kommet frem, at der kan være en en takstnedsættelse på vej på Storebælt i fredagens Folketidende.