Af hensyn til turismeerhvervet vil tyskerne flytte jernbanespor.
Transportministrene Magnus Heunicke, Danmark, og Alexander Dobrindt, Tyskland, har tirsdag haft lejlighed til at holde hinanden op på planerne om den faste Femern Bælt-forbindelse.
Efter mødet i Berlin fastslog den tyske minister, at man står ved løftet om at sørge for de tyske landanlæg til den kommende tunnel. Men fordi man vil skåne turistområderne ved Østersøen for jernbanestøj, bliver en stor del af jernbanen flyttet til en ny linjeføring.
- Det koster mere tid, hedder det fra Alexander Dobrindt.
Meldingen på mødet var, at jernbaneudbygningen ventes færdig i 2024. Ifølge den nuværende tidsplan for den faste forbindelse, er det to år senere end selve tunnelen står færdig. Den tyske minister har tidligere orienteret sin danske kollega om, at man nok blev forsinket på den tyske side.
- Jeg er meget glad for det konstruktive og gode samarbejde om den faste forbindelse, der er mellem de to nabolande, og som er bekræftet ved mødet i dag, hedder det fra Magnus Heunicke.