cookie-og-privatlivspolitik

Femern

Vejle Fjord-tunnel kan give job på lokal elementfabrik

Melding fra ny transportminister kan gavne Rødbyhavn.




13. juli 2019 kl. 08:00 Af David Arnholm

Annonce

RØDBYHAVN Hvad skal der ske med den store elementfabrik, når byggeriet af Femern-tunnelen er afsluttet? Det spørgsmål stilles allerede, selv om fabrikken ikke en gang er bygget endnu.

Med flere faste forbindelser på dagsordenen rundt om i landet kan fabrikken måske få en rolle at spille, også når Femern-forbindelsen er færdigbygget.

- Planen er, at fabrikken skal nedlægges bagefter, men hvem ved, hvad der kan ske? Kattegat ... Limfjorden ..., bemærkede design coordination manager Villads Engstrøm fra Femern A/S, da han for nylig orienterede erhvervsnetværket FB Suppliers.

Og muligheden for, at fabrikken kan bidrage til netop Vejle Fjord-forbindelsen, voksede måske i denne uge.

Dagbladet Børsen kunne nemlig fortælle, at den togbro, der er snak om at bygge, måske hellere skal være en tunnel.

En tunnel vil ganske vist være omkring 250 millioner kroner dyrere end en bro, men Vejdirektoratet har anbefalet en tunnel, da den vil påvirke miljøet og landskabet markant mindre end en bro. Og både De Radikale og Enhedslisten bakker op om at spendere lidt mere for at få en tunnel.

- Det er klart, at hvis det er økonomisk inden for rækkevidde, og vi på den måde kan imødekomme den kritik, der har været af projektet lokalt, så vil vi gerne gøre det, siger transportordfører Henning Hyllested (EL) til Børsen.

- Jeg tror, det kan løse mange ting i Vejle-området, supplerer Andreas Steenberg (R).

Transportminister Benny Engelbrecht (S) ser også positivt på muligheden.

- Det kunne sagtens være, at en bro over Vejle Fjord i stedet skal graves ned som en tunnel, citeres han for i Børsen.

Hvis den melding øger sandsynligheden for, at elementfabrikken kan virke i længere tid, glæder det borgmester Holger Schou Rasmussen (S), der også er formand for Femern Belt Development.

- Det skader aldrig! Hvis det er den samme type elementer, kan de bare sige til, hvis de skal støbe fem elementer mere. Og vi håber også på, at Kattegat-forbindelsen kan blive til noget. Kan de spare fem-seks millioner på at bruge fabrikken, vil det være super, for så er der arbejdspladser langt ud over Femern-byggeperioden, siger han.


"Det er en god nyhed. Så må vi se, om det bliver til virkelighed" Holger Schou Rasmussen, borgmester

KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: TOM SOMMER

Ifm. Hver fjerde dansker:… 21. oktober 2019 kl. 14.14

AF: BJARKE ROSENKILDE

Moderne befolkningsopdragelse 21. oktober 2019 kl. 12.46

AF: BJARKE ROSENKILDE

Når Gud er død. 21. oktober 2019 kl. 02.13

AF: JOHN WENNERWALD

Velfærd i kommunerne 20. oktober 2019 kl. 21.26

Annonce