Melding fra ny transportminister kan gavne Rødbyhavn.
RØDBYHAVN Hvad skal der ske med den store elementfabrik, når byggeriet af Femern-tunnelen er afsluttet? Det spørgsmål stilles allerede, selv om fabrikken ikke en gang er bygget endnu.
Med flere faste forbindelser på dagsordenen rundt om i landet kan fabrikken måske få en rolle at spille, også når Femern-forbindelsen er færdigbygget.
- Planen er, at fabrikken skal nedlægges bagefter, men hvem ved, hvad der kan ske? Kattegat ... Limfjorden ..., bemærkede design coordination manager Villads Engstrøm fra Femern A/S, da han for nylig orienterede erhvervsnetværket FB Suppliers.
Og muligheden for, at fabrikken kan bidrage til netop Vejle Fjord-forbindelsen, voksede måske i denne uge.
Dagbladet Børsen kunne nemlig fortælle, at den togbro, der er snak om at bygge, måske hellere skal være en tunnel.
En tunnel vil ganske vist være omkring 250 millioner kroner dyrere end en bro, men Vejdirektoratet har anbefalet en tunnel, da den vil påvirke miljøet og landskabet markant mindre end en bro. Og både De Radikale og Enhedslisten bakker op om at spendere lidt mere for at få en tunnel.
- Det er klart, at hvis det er økonomisk inden for rækkevidde, og vi på den måde kan imødekomme den kritik, der har været af projektet lokalt, så vil vi gerne gøre det, siger transportordfører Henning Hyllested (EL) til Børsen.
- Jeg tror, det kan løse mange ting i Vejle-området, supplerer Andreas Steenberg (R).
Transportminister Benny Engelbrecht (S) ser også positivt på muligheden.
- Det kunne sagtens være, at en bro over Vejle Fjord i stedet skal graves ned som en tunnel, citeres han for i Børsen.
Hvis den melding øger sandsynligheden for, at elementfabrikken kan virke i længere tid, glæder det borgmester Holger Schou Rasmussen (S), der også er formand for Femern Belt Development.
- Det skader aldrig! Hvis det er den samme type elementer, kan de bare sige til, hvis de skal støbe fem elementer mere. Og vi håber også på, at Kattegat-forbindelsen kan blive til noget. Kan de spare fem-seks millioner på at bruge fabrikken, vil det være super, for så er der arbejdspladser langt ud over Femern-byggeperioden, siger han.
Holger Schou Rasmussen, borgmester"Det er en god nyhed. Så må vi se, om det bliver til virkelighed"