cookie-og-privatlivspolitik
Forsinkelsen af den nye Storstrømsbro vil i 2025 formentlig få uheldige konsekvenser for de togrejsende.
Forsinkelsen af den nye Storstrømsbro vil i 2025 formentlig få uheldige konsekvenser for de togrejsende.
Foto: Anders Knudsen

Guldborgsund

Bro-forsinkelse kan give passagerer et ekstra skift

- Det er et sammensurium af sindssyghed, der vælter ned over vores bane, og jeg bliver helt tosset! udbryder pendlertalsmand Tanja Beckmann Sørensen




07. juni 2021 kl. 06:29 Af David Arnholm

FALSTER Den seneste forsinkelse på byggeriet af den nye Storstrømsbro får med stor sandsynlighed ærgerlige konsekvenser for de togrejsende til og fra Lolland-Falster. Det fremgår af en orientering til Folketingets Transportudvalg.

Sidste år blev det meldt ud, at byggeriet blev forsinket med et år, og 26. maj annoncerede Vejdirektoratet yderligere en forsinkelse: Der kommer ikke som hidtil ventet til at køre tog over den nye bro fra 2024, men først fra 2026.

I orienteringen skriver transportminister Benny Engelbrecht (S), at togtrafikken, der skulle have kørt på den nye bro, i 2024 fortsat kan køre på den gamle. Sporet skal dog gennemgås, så det sikres, at det er i stand til at håndtere trafikken.


Elektriske tog

Men så kommer den dårlige nyhed:

"Fra 2025 bliver det forventeligt nødvendigt, at nogle passagerer i landsdels- og regionaltogstrafikken skal foretage et ekstra skift. De nærmere konsekvenser for togtrafikken vil blive afklaret i et samarbejde med Banedanmark og DSB".

Annonce

Folketidende har bedt Transportministeriet om en uddybning, og meldingen fra ministeriet er, at planlægning af togtrafikken er specielt kompliceret i disse år på grund af bindinger mellem det nye signalsystem, som er ved at blive indført, elektrificeringen, og det antal tog, som teknisk kan køre på de forskellige typer af jernbaner.

Når der er risiko for, at passagererne får et ekstra skift, hænger det således sammen med de nye, elektriske tog, der er bestilt. De skal efter planen indsættes i 2025, men vil ikke kunne køre over den gamle Storstrømsbro, da den ikke har køreledninger.

Derfor bliver det formentlig nødvendigt fortsat at køre med IC3-togene. Men de skal efter planen flyttes til andre ruter, så derfor bliver der efter alt at dømme brug for i hvert fald på nogle afgange at køre med de elektriske tog.

- For at kunne betjene alle passagerer vil det forventeligt være nødvendigt, at nogle passagerer skal foretage et ekstra skift på deres rejse, men omfanget søges minimeret, og det undersøges også, om der skulle være muligheder for helt at undgå det. Undersøgelsen af dette er i gang, og det er derfor for tidligt at sige noget mere konkret, men det er en forudsætning, at togbetjeningen af Nykøbing Falster bliver opretholdt, understreger Transportministeriet.


Alting går i ged

Pendlertalsmand Tanja Beckmann Sørensen fra Nykøbing river sig i håret over meldingen.

Annonce

- Det er en klassisk måde at få alting til at gå i ged på. Det har kæmpe indflydelse på, hvordan man pendler frem og tilbage, og oveni alle de andre forstyrrelser og forsinkelser er det kæmpeøv! udbryder hun.

Tanja Beckmann Sørensen forstår godt, at man er nødt til arbejde med det materiel, der er.

- Men det er som at få en spand koldt vand i hovedet, for i forvejen er det et problem. Der er så mange, der står af og fravælger toget, fordi man hurtigere kan komme ind med bil. Men så bliver motorvejene belastet, og så kan man se alle borgmestrene op langs motorvejen gå i nedsmeltning over den trafik og støj, der er, siger hun og tilføjer, at flere undersøgelser viser, at det er svært at få folk tilbage i togene, når først de er blevet fravalgt.

Hun tilføjer også, at der ikke er meget at gøre nu, men at man skulle have været på dupperne tidligere.

- Man kan give nogle en næse og sige, man vil prøve at minimere konsekvenserne. Men jeg forstår ikke, at der ikke har været en bedre kontrol med Storstrømsbro-byggeriet, for fra dag et har man kunnet se problemer med arbejdsmiljøet og underentreprenører, der går konkurs og alt muligt andet. Det er et sammensurium af sindssyghed, der vælter ned over vores bane, og jeg bliver helt tosset!

Annonce

Tanja Beckmann Sørensen tilføjer, at hun i forvejen har fået et varsel om, at der formentlig kommer en ekstra periode i efteråret i år, hvor der skal indsættes togbusser - men hun har endnu ikke fået det bekræftet.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Vi skal tage klimaansvar 24. oktober 2021 kl. 22.06

AF: KIM EGELUND

Bevidst brud af lokalplanen . 22. oktober 2021 kl. 10.21

AF: BOB NIELSEN

Uanstændig magtfuldkommenhed. 22. oktober 2021 kl. 08.09

AF: LINDA SOMMER

Historien bag ”Kultur på recept” 22. oktober 2021 kl. 06.37

AF: TOM AHLQVIST

Helhedsplaner og disses proces. 18. oktober 2021 kl. 13.10

AF: JOHN WENNERWALD

Vi kan mere 17. oktober 2021 kl. 22.02

Annonce

ANNONCE