Fuglsang Kunstmuseum genåbner med udstillingen "Naturligvis" af Allan Otte, som giver det klassiske landskabsmaleri "et los i røven".
FUGLSANG Landmandssøn og københavner. Maler og systematiker. Genert og provokerende.
Billedkunstneren Allan Otte er det hele, og 21. april inviterer Fuglsang Kunstmuseum publikum indenfor i hans univers af køer, der insemineres, og døde smågrise, der ligger i en bunke og venter på at blive kørt til destruktion.
Yndigt er det ikke. Men det er heller ikke grimt, når man ser det med Allan Ottes øjne.
- Jeg viser det bare, som det er. Billedet af, hvordan vi holder landbrugsdyr, trænger til en opdatering. Når man beder folk lukke øjnene og tænke på en stald, forestiller de sig stadig en bygning i træ med Morten Korch-stemning. Men en stald i dag er af beton og stål, og nogle steder er det en robot, der fodrer køerne, fortæller 42-årige Allan Otte.
Han er cirka den eneste i sin familie mange generationer tilbage, der ikke er landmand i Nordjylland. Han kender derfor indgående det liv på landet, han maler med sin matematiske og næsten fotografiske præcision. Næsten, fordi de meget realistiske malerier forandrer sig, når man kommer tæt på, og de opløses i computerlignende pixels og "rasler fra hinanden".
Familien i Jylland klør sig ofte i nakken over Allans motiver.
- Min far og min bror forstår ikke, hvorfor jeg maler noget så naturligt som en landmand, der inseminerer en ko. Det er i deres øjne lige så hverdagsagtigt som at male en mand, der går tur med sin hund. Men byboere, der ikke har den hverdag, ser noget helt andet. Jeg vil gerne vække deres nysgerrighed og eftertænksomhed. Det er fint med mig, hvis nogle bliver provokerede. Det værste ville være, hvis de gik forbi uden at bemærke billederne, fortæller Allan Otte, der frasiger sig at have et politisk ærinde med sin kunst.
Selvom Allans far og bror måske ikke helt kan greje, hvad han har gang i, er de stadig på hold sammen.
- De er glade for, at jeg vælger at male deres verden. Den bliver ofte talt ned som udkantsdanmark, og landmænd bliver bashet i medierne som dårlige mennesker, der behandler dyr dårligt. Det synes jeg er helt urimeligt, fortæller Allan Otte og henviser til sit billede "Nedbrydning", der viser hans far stå og se på nedrivningen af den fædrene gård.
En hyldest fra søn til far på et kæmpe lærred.
Allan Otte forholder sig hele tiden til kunsthistorien og det danske dna, som ligger i de klassiske landskabsmalerier, der også hænger mange af i Fuglsang Kunstmuseums samling. Alle dem, der før ham har skildret landskaber og dyr på en mere idyllisk og pæn måde. Det er ikke Allan Ottes vej.
- Jeg vil gerne give folk en overraskelse ved at give den gamle traver, landskabsmaleriet, et ordentligt los i røven.
Losset kan opleves på museet frem til 6. juni.
Se flere billeder i Folketidende fra udstillingen og læs anmeldelsen af udstillingen "Naturligvis" i Folketidende lørdag.
Myndighederne har givet de danske museer grønt lys til at genåbne for publikum, så Fuglsang Kunstmuseum slår dørene op igen 21. april. Man kan kun købe billetter ved indgangen, og man skal medbringe coronapas og ID.
Museumscaféen, der er blevet moderniseret, åbner i første omgang med to-go betjening med kaffe og lette retter. Fra 6. maj åbnes for servering med fuldt menukort indendørs og også udenfor, hvis vejret tillader det.
Museet er åbent tirsdag til søndag fra klokken 11 til 16.