Der er et så stort pres på økonomi- og gældsrådgivningen, at man nu har brug for hjælp fra flere frivillige.
NYKØBING Nedlukningen er forbi, og der er igen fuldt tryk på økonomi- og gældsrådgivningen på Hovedbiblioteket i Nykøbing. Og det er i en grad, så rådgivningen higer efter hjælp fra flere frivillige.
Det er Forbrugerrådet Tænk, der står bag den frivillige ordning, hvor personer med en økonomisk, juridisk eller socialfaglig baggrund hjælper med økonomi- og gældsrådgivning for socialt udsatte, der af forskellige grunde har brug for hjælp til at overskue deres økonomi eller komme ud af gældsproblemer. Derudover søger man også en frivillig koordinator med empati og lyst til at tale med de borgere, der henvender sig med økonomi- og gældsproblemer.
- Vi ved fra vores rådgivere, at det virkelig giver mening at bruge sin faglighed på denne måde. Helt konkret sidder du over for en borger, som har brug for din hjælp, og hvor du gør en kæmpe forskel i denne persons tilværelse. At have ondt i økonomien ved vi fra undersøgelser ofte betyder et stort tab af livsglæde. Vi synes, at vi som samfund skylder hinanden at hjælpe dem, som er havnet i de her uoverskuelige gældsfælder, betalingsproblemer, og som har brug for hjælp til at genvinde overblikket over sin økonomi, siger Lone Buchardt, projektchef for økonomi- og gældsrådgivningen.
Hun har selv været rådgiver flere gange og oplever folk komme ind med skam og tårer i øjnene, men gå ud ad døren med lettelse i kroppen.
Føler sig ikke bedømt
Fra den anden side af bordet har det også en gavnlig effekt at blive mødt af en frivillig frem for en ansat i en instans, tilføjer hun.
- De frivillige sætter en stor ære i at gøre et stort stykke arbejde og bruge af sin faglighed. Og kommer folk for sent til aftalen, siger vi, at det er rigtig vigtigt, at de overholder tiden, fordi det er frivillige, der sidder over for dem. Og der kan borgerne blive helt flove, fordi der sidder et menneske, som af sit hjertes godhed gerne vil hjælpe. Uden at få noget for det. Det betyder, at folk føler sig mødt i øjenhøjde og uden at føle sig bedømt. Og det er så vigtigt for at komme af med sin skam, siger hun og tilføjer, at det særligt er i Nykøbing, at folk gerne vil møde hjælpen ansigt til ansigt.
Det er for tidligt at sige noget om nedlukningens betydning for fremtidige gældsproblemer, mener Lone Buchardt.
- Efter den første bølge forventede vi at blive lagt ned, men da vi åbnede igen, var det ikke det, henvendelserne drejede sig om. Det er primært tunge gældsproblemer, der har været bygget op over lang tid. Så enten kommer der ikke noget, og ellers går der - desværre - nok to eller tre år, da det er så lang tid, det tager at opbygge et stort gældsproblem.
Hendes håb er, at folk vil komme til rådgiverne lidt tidligere frem for at putte med problemerne alene i årevis. Man behøver ikke en årelang gæld for at søge hjælp.
- Tværtimod betyder det, at vi har langt flere handlemuligheder. Så behøver det ikke kun at være en hjælp til at leve med sin gæld eller til at blive den lykkelige skyldner, siger hun og rækker samtidig en hånd ud til de unge, som ofte tumler med problemerne alene.
Men det kræver flere af de frivillige, som stille og roligt er faldet fra under nedlukningerne. Her søger hun personer med en økonomisk, juridisk eller socialfaglig baggrund.
Det kan også være personer med en social ballast som for eksempel alder. Det betyder, at man har oplevet mange ting i livet og ikke går i panik, hvis man ser nogen have det hårdt.
Man kombineres altid i et team på to rådgivere, hvor begge har hvert sit at byde ind med.
Man kan melde sig som frivillig hos Forbrugerrådet Tænk på gæld.tænk.dk. Der er introkursus for nye i slutningen af september og begyndelsen af oktober.