Vejdirektoratet har påbegyndt vvm-undersøgelser ved E55 mod Nykøbing.
NYKØBING Vvm-undersøgelserne forud for en eventuel udvidelse af E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing er i gang.
Af finanslovsaftalen for 2019 fremgår det, at der skal udarbejdes et beslutningsgrundlag. Og at Vejdirektoratet har taget hul på arbejdet, ser man tydeligt, når man kører langs strækningen.
Nøjagtigheden er vigtig i sådan et målearbejde, og derfor kan man langs vejkanten se to typer af fikspunkter.
Det ene er jernrør markeret med gule flag placeret med mellem en og to kilometers afstand. Det andet er søm i vejarealet markeret med en hvid signalplade.
Projektleder Ena Pagh Bugge holder ferie, men på Vejdirektoratets hjemmeside finder man en beskrivelse af det konkrete arbejde på strækningen.
Her fremgår det, at en landmåler mindst to gange vil besøge hvert punkt og måle det med en geodætisk GPS-modtager.
En udbygning af strækningen til firesporet vej er ikke nødvendigvis omfattet af vvm-pligt. Men udbygningen kan have en "væsentlig indflydelse på miljøet", fremgår det af beskrivelsen. Det kan også have "væsentlige konsekvenser for en del ejendomme" langs vejen. Derfor har den foregående regering vurderet det mest hensynsfuldt at gennemføre en vvm-undersøgelse med den offentlighedsproces, der følger med.
Man forventer at afholde en indledende idéfase efter sommeren 2019 ved et borgermøde, hvor naboer og andre interesserede kan komme med bekymringer og forslag. Når vvm-undersøgelsen er færdig i efteråret 2020, afholdes der en offentlig høring af projektet. Her indkaldes der også til et borgermøde, oplyser Vejdirektoratet.
Når vvm-undersøgelsen er gennemført med en afsluttende offentlig høring, vil Vejdirektoratet udarbejde en indstilling til Transport- og Boligministeriet. Herefter venter en politisk drøftelse og en beslutning om, hvorvidt projektet skal gennemføres via en anlægslov.
Ifølge Vejdirektoratet bliver der i undersøgelsen set nærmere på trafikale, miljømæssige og økonomiske konsekvenser af at udbygge den eksisterende vej fra to til fire spor samt at nedbringe antallet af vejadgange og skærende veje.
Politikere og borgere skal ud fra undersøgelsen få en stor nok viden om projektets virkninger på miljøet og få naboerne til at sammenligne med alternative løsningsforslag.