Også lærere, skoleleder og elevers forældre bliver hørt, før ekstra midler fordeles mellem skolerne og de nye tiltag.
GULDBORGSUND Der bliver i sandhed inklusion i lokale skoler de kommende måneder, når udmøntningen af ekstra midler fra finansloven skal aftales i Guldborgsund Kommune.
Denne har således valgt at inddrage såvel skoleledere og lærere som elever og forældre i debatten om, hvordan pengene skal fordeles.
Det blev aftalt på Guldborgsund Kommunes børn, familie og uddannelsesudvalgs møde mandag, og formand Simon Hansen (S) er glad for, at det kan gøres sådan.
- Det er vigtigt for os i udvalget, at vi får deres input og hører, hvilke ting vi skal forsøge at skabe. Vi glæder os rigtig meget til at se, hvilke input de kommer med, siger han og tilføjer:
- I den optimale verden havde vi måske allerede kørt, men der har været udskiftning på centerchefdelen på området, så vi har siddet lidt stille, men nu er vi i gang.
Begynder torsdag
Konkret vil debatten for elevernes vedkommende stå på et fælleselevrådsmøde allerede på torsdag, for forældre ved et formandsmøde 4. februar, hvor formand- og næstformand fra skolebestyrelserne inviteres til et virtuelt møde, mens lærere og vejledere i løbet af januar og februar mødes i deres faglige netværk. Denne del af processen afsluttes med, at skolelederne mødes 10. februar.
Center for børn og læring står for møderne, og forvaltningen vil efterfølgende præsentere resultaterne for børn, familie og uddannelsesudvalget på dets møde 15. marts.
Paletten er bred
Midlerne, hvorom det hele handler, stammer fra en ekstra tildeling, som S-regeringen, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet blev enige om på finansloven for 2020.
I denne blev landets folkeskoler tildelt 275 millioner kroner sidste år, 400 millioner i år, 550 millioner næste år og til slut 807 millioner kroner i 2023. Pengene er ment som en hjælp til, at skolerne kan ansætte ekstra lærere, hvilket kan løfte folkeskolen.
Guldborgsund Kommunes andel af årets uddeling står til at blive godt 3,7 millioner kroner.
Da den første pose ekstra tilskud skulle fordeles hurtigt, valgte kommunen i første omgang at lave en flad fordelingsnøgle, hvor alle skolerne fik en andel af pengene svarende til deres andel af det samlede antal elever i kommunen.
Nu er kommunen imidlertid klar til at inddrage dem, det egentlig handler om, og Simon Hansen er begejstret for de ekstra penge fra Christiansborg.
- De får den betydning, at skolerne får flere midler. Det er en nem løsning at sende penge blindt ud og sige, at "I selv finder ud af det", men vi vil gerne i dialog med elever og forældre og se på, om vi ikke kan finde ud af en fælles retning, så vi kan løfte niveauet i vores folkeskole, siger han og kommer med eksempler:
- Det kan være trivsel, man skal sætte ind på, eller hvordan man styrker nogle af de bedste elever, talenterne. Paletten kan være virkelig bred, så det vigtigste er input fra brugerne, siger han og henviser til, som Folketidende tidligere har skrevet, at kommunen i snarlig fremtid også vil indgå i dialog med eleverne om, hvordan netop deres trivsel kan blive bedre.
Ekstra ekstra midler
Foruden de ekstra midler fra staten har kommunen 7,5 millioner årligt, der skal fordeles på forskellige indsatser i skolerne.
De såkaldte partnerskabsmidler var i 2017-2020 prioriteret til at se på elevernes karakterniveau, sygefravær, lærernes trivsel samt rekruttering.
Samarbejdet om dette, som stod mellem den lokale lærerkreds og kommunen, er nu afsluttet, men da midlerne fortsat afsættes i budgettet, kan de understøtte temaer og indsatser, som aktørerne ved deres kommende møder fremhæver for kommunen.
Læs også artiklen "Udskyder beslutning om ændret tilskud til børn" i Folketidende