Færgen M/F Berlin skal have hjælp fra vinden.
GEDSER Et rotorsejl, der rager 30 meter op i luften og mest af alt ligner en forvokset skorsten, har i over et år gjort sejladsen mellem Gedser og Rostock med M/F Copenhagen lidt mere grøn. Nu skal søsterfærgen M/F Berlin, der også sejler på strækningen, have samme sejl monteret. Det fortæller rederiet Scandlines i en pressemeddelelse, hvor det fremgår, at de i over et år har samlet data om, hvordan rotorsejlet virker på Copenhagen, og hvilken effekt det giver på netop ruten mellem Gedser i nord og Rostock i syd.
- Vores forventning var, at rotorsejlet på Copenhagen ville give fire til fem procents CO2-reduktion. Den forventning er indfriet, siger Scandlines' driftschef, Michael Guldmann Petersen.
Ruten ligger ifølge rederiet perfekt til at opfylde det krav, der giver størst udbytte af sejlet til fremdrift, nemlig at vinden skal komme vinkelret på sejlet.
- Vores rute over Østersøen er nord-sydgående, og vinden kommer fortrinsvis fra vest eller øst.
Forberedelsen til rotorsejlet består blandt andet i, at der bygges et stålfundament på færgen. Arbejdet fandt sted, da M/F Berlin var på planlagt værftsophold i slutningen af maj. Installationen af selve rotorsejlet er planlagt til forsommeren 2022.