Mængden af høringssvar vurderes til at være nogenlunde gennemsnitlig for projektets størrelse.
GULDBORGSUND En eventuel ud- eller ombygning af E55 nord for Nykøbing har fået folk til tasterne.
Vejdirektoratets høringsfase sluttede 22. februar, og før fristen udløb ved midnat, havde i alt godt et halvt hundrede borgere og borgergrupper givet deres besyv med, som Vejdirektoratet så skal tage stilling til vigtigheden af, før det indleverer sin indstilling, om hvad der skal ske på strækningen, til transportministeren.
Det er en proces, der tager lidt tid, lyder det fra Lene Nøhr Michelsen, projektleder i Vejdirektoratet:
- Fremadrettet laver vi en opsummering af høringssvarene - vi har modtaget 55 høringssvar angående strækningen på E55, og de er offentliggjort online. Folks høringssvar skal vi have behandlet og lavet en form for opsummering af, og så skal vi se, om der er noget, vi kan hjælpe med at imødekomme indenfor de rammer, vi har, forklarer projektleder Lene Nøhr Michelsen.
Tidshorisonten er dog relativt overskuelig i det store billede.
- Når så den proces er færdig, det tager en måned eller to, så bliver det sendt til transportministeren med vores anbefaling om, hvilken løsning der kan anbefales fra et fagligt synspunkt. Det tager ministeren med videre og ser, hvad der kan lykkes rent politisk, uddyber hun.
- Men jeg kan sagtens se, at folk, der potentielt bliver berørt af sagen, her gerne vil have svar hurtigst muligt, det er klart. Men det er vigtigt, vi får lavet et godt og korrekt stykke arbejde med indsamlingen af data, og det tager lidt tid, forklarer projektleder i Vejdirektoratet Lene Nøhr Michelsen.
Som det oftest er i sager som denne, er hovedvægten af responsen fokuseret på udfordringer eller direkte modstand mod at gøre E55 til tre- eller firesporet vej. Mange, der bor nær strækningen, frygter, at en større vej vil forringe værdien af deres boliger, vil give dem længere til deres arbejdspladser, i tilfælde af at størstedelen af indfaldsvejene blændes, eller på anden måde vil gøre deres bolig- eller livsforhold mindre gunstige.
Gennem en artikelserie har Folketidende beskrevet frygten blandt naboer til vejen. Flere frygtede at få en af de mange mindre veje, der potentielt skal etableres rundt om E55, tæt på deres bolig, mens andre krydsede fingre for, at hele eller dele af deres bolig eller ejendom ikke skulle eksproprieres og rives ned for at give plads til en større trafikåre.
- Vi har fået 55 høringssvar i alt. Det vil jeg sådan umiddelbart vurdere som indenfor normalen for et projekt som dette, der vil berøre en del mennesker. Men jeg har også arbejdet på projekter, der fik 500 høringssvar, så det varierer en del, lyder vurderingen fra Lene Nøhr Michelsen.
Stine Steffensen, der i dag bor i anden række og ikke oplever hverken støj eller andre gener fra den tunge trafik i sin bolig, er nervøs:
- Jeg valgte netop huset her, fordi det passede rigtig godt til min fritidsinteresse, mine heste, og fordi motorvejen ikke er ret langt væk. Jeg arbejdede stadig nordpå, da jeg købte huset, så i den kontekst var placeringen helt perfekt for mig. Og jeg var fuldstændig klar over, at vejen lå heroppe, det gør mig ikke spor. Men hvis den skal være dobbelt så bred, og jeg skal være i første række til den, så bliver hele oplevelsen pludselig noget anderledes, forklarede Stine Steffensen i Folketidende 8. februar.
Men blandt de indgivne høringssvar ligger også en tilkendegivelse underskrevet af borgmesteren i Guldborgsund Kommune, John Brædder (G). Sammen med store dele af byrådet har Guldborgsundlisten i årevis arbejdet for at skabe bedre plads på den store trafikåre til og fra Nykøbing, der i myldretiden på nuværende tidspunkt ofte skaber køkørsel.
For at overbevise beslutningstagerne på Christiansborg om projektets væsentlighed har man over en længere periode valgt at invitere landets trafikordførere forbi, så de med selvsyn fik mulighed for at opleve trafikken på strækningen. Det har resulteret i mange tilkendegivelser i interesse for projektet fra flere sider.
I sidste ende ligger beslutningen dog og venter i et eventuelt trafikforlig, der formentlig skal findes hoved og hale i blandt trafikordførerne i løbet af foråret. Om en udvidelse af E55 med rundkørsler, en eller endda to vejbaner går fra tegnebrættet til realitet er endnu uvist.