Tidsskrift: DSB vil lukke jernbanen mellem Nykøbing og Rødbyhavn
NYKØBING I årevis har man fire gange om dagen kunnet stige på de internationale EC-tog i Nykøbing og præcis tre timer senere ankomme med samme tog til Hamborg.
Men i sidste uge kom det frem, at DSB og de tyske statsbaner DB planlægger at afskaffe EC-togene mellem København og Hamborg med stop i Nykøbing, når næste års køreplan træder i kraft 15. december.
Fra december kan togrejsende fra Nykøbing heller ikke længere tage toget til Rødbyhavn, gå ombord på færgen og tage et tog videre på den tyske side. For ifølge tidsskriftet Jernbanen planlægger DSB med det kommende års køreplan at nedlægge al togtransport, herunder også de seks daglige afgange tur/retur med regionaltog mellem Nykøbing og Rødby Færge Station. Ifølge tidsskriftet Jernbanen er DSB i øjeblikket i gang med at forhandle med Transportministeriet om at få tilladelse til at stoppe togdriften på strækningen allerede fra december i år.
Dermed er det slut med tog på Fugleflugtslinjen, hvor der har været togdrift på hele strækningen siden 1963. Lukningen af jernbanen mellem Nykøbing og Rødby Færge Station har været planlagt i flere år, men lukningen har været planlagt til først at skulle træde i kraft fra december 2020. Dermed sker lukningen et år tidligere end ellers planlagt. Strækningen skal opgraderes fra at være enkeltsporet til dobbeltsporet og elektrificeres.
Der vil først køre tog på strækningen igen, når Femern Bælt-forbindelsen efter planen åbner i 2028.
Informationschef i DSB, Tony Bispeskov, kan hverken be- eller afkræfte oplysningerne om eventuelle igangværende forhandlinger om at standse togdriften på strækningen et år tidligere end planlagt. Men han kan bekræfte, at det ikke kommer til at berøre rejsende mellem Nykøbing og København.
- Der bliver de samme antal afgange, og hurtigtogene mellem Nykøbing og København bliver der ikke ændret på, siger han.
Der er dog et lille aber dabei. For det er ikke sikkert, at de komfortable IC3-tog, der bruges som EC-tog, fortsætter på Sydbanen.
- Det er for tidligt at sige, hvilket materiel der fremover kommer til at køre på strækningen, siger Tony Bispeskov.