cookie-og-privatlivspolitik
Prammen som bruges til at sejle pylon ud med, er norsk og lyder navnet BOA Barge 34. Den er bygget i 2011. Er 140 meter lang, 36 meter bred og godt 8,5 meter høj.

23

Billeder

Prammen som bruges til at sejle pylon ud med, er norsk og lyder navnet BOA Barge 34. Den er bygget i 2011. Er 140 meter lang, 36 meter bred og godt 8,5 meter høj.
Foto: Vejdirektoratet

Guldborgsund

Fjerde gang blev lykkens gang for pylon

Fundamentet placeres i midten af linjeføringen på den kommende bro.




18. oktober 2021 kl. 08:50 Af Margit Olsen

FAKTA
Fakta om fundamentet

Vægt: 12.000 tons, længde: 42 meter, højde: 22,7 meter, bredde: 34 meter, primære materialer: 4500 m3 armeret beton, placering: fundamentet skal stå på 18,9 meters dybde.
 
Kilde: Vejdirektoratet

STORSTRØMMEN Ikke trejde gang, men fjerde gang blev lykkens gang. Når det perfekte vejr er en medspiller, kan planer ændres flere gange. Sådan gik det også i forbindelse med udsejlingen af fundamentet til den nye Storstrømsbro.

Men efter en uge, hvor entreprenøren SBJV og Vejdirektoratet havde ventet på de rette vejmæssige forhold, blev søndag dagen, hvor operationen med at sejle fundamentet til broen ud i Storstrømmen kunne begynde. En kompleks opgave, der kræver roligt vejr i to et halvt døgn.

Fundamentet placeres i midten af linjeføringen på den kommende bro, og det er en af de største milepæle på projektet, fortæller Niels Gottlieb, der er projektchef i Vejdirektoratet.

- Vi har ventet en god uges tid på dette moment, så det var godt endelig at se prammen forlade kajen og begynde rejsen mod det sted fundamentet skal sænkes, siger Niels Gottlieb.

Søndag morgen klokken otte begyndte fire slæbebåde at trække prammen - som fundamentet står på - ud af Vordingborg Havn og omkring syv timer senere nåede fundamentet sit første stop på rejsen. På 21 meters havdybde blev prammen forankret til fire tunge ankerblokke på havbunden.

Annonce

Næste led i operationen er, at prammen fylder sine ballasttanke med vand, sænker sig og frigør fundamentet fra prammen. Derefter fører slæbebåde fundamentet ud til sænkningsstedet.

- Mandskabet arbejder under uhyre stor koncentration, fordi både vind og vejr påvirker processen, men går det, som planen ser ud nu, vil fundamentet blive gjort fri af prammen mandag - og tirsdag kan vi så afslutte sænkningen, siger projektchef Niels Gottlieb.

Når fundamentet står på havbunden, er det kun de øverste fire meter af toppen af de røde stålkonstruktioner, som er synlige sammen med pylonen af beton. Resten er under vand. Disse røde stålkonstruktioner skal bære den platform, der efterfølgende skal monteres for at skabe arbejdsplads til bygning af den 100 meter høje pylon.

I sidste uge fløj Folketidendes fotograf Anders Knudsen en tur over den store byggeplads ved Storstrømmen. Et udpluk af de billeder, som han tog, kan ses i artiklens billedserie.

Vejdirektoratet har opsat et webcam, som kan følges på dette link: KLIK HER



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LISE-LOTTE MOTYKA

Dagens Buket 24. november 2021 kl. 14.38

AF: MICHAEL SKOVBON

Hallo Folketidende!!!! 17. november 2021 kl. 11.59

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen vil… 16. november 2021 kl. 01.15

AF: JONAS SYLVESTER KASPERSEN

CO2 pris forklaret for Konservative 15. november 2021 kl. 16.12

AF: CHRIS MCKAY

Aftenskole ånder lettet op.… 15. november 2021 kl. 15.06

AF: MICHAEL SKOVBON

Er der en voksen til stede??? 15. november 2021 kl. 13.37

Annonce

ANNONCE