Annonce
Guldborgsund

Fjerde gang blev lykkens gang for pylon

Prammen som bruges til at sejle pylon ud med, er norsk og lyder navnet BOA Barge 34. Den er bygget i 2011. Er 140 meter lang, 36 meter bred og godt 8,5 meter høj. Foto: Vejdirektoratet

Fundamentet placeres i midten af linjeføringen på den kommende bro.

STORSTRØMMEN Ikke trejde gang, men fjerde gang blev lykkens gang. Når det perfekte vejr er en medspiller, kan planer ændres flere gange. Sådan gik det også i forbindelse med udsejlingen af fundamentet til den nye Storstrømsbro.

Men efter en uge, hvor entreprenøren SBJV og Vejdirektoratet havde ventet på de rette vejmæssige forhold, blev søndag dagen, hvor operationen med at sejle fundamentet til broen ud i Storstrømmen kunne begynde. En kompleks opgave, der kræver roligt vejr i to et halvt døgn.

Fundamentet placeres i midten af linjeføringen på den kommende bro, og det er en af de største milepæle på projektet, fortæller Niels Gottlieb, der er projektchef i Vejdirektoratet.

- Vi har ventet en god uges tid på dette moment, så det var godt endelig at se prammen forlade kajen og begynde rejsen mod det sted fundamentet skal sænkes, siger Niels Gottlieb.

Søndag morgen klokken otte begyndte fire slæbebåde at trække prammen - som fundamentet står på - ud af Vordingborg Havn og omkring syv timer senere nåede fundamentet sit første stop på rejsen. På 21 meters havdybde blev prammen forankret til fire tunge ankerblokke på havbunden.

Næste led i operationen er, at prammen fylder sine ballasttanke med vand, sænker sig og frigør fundamentet fra prammen. Derefter fører slæbebåde fundamentet ud til sænkningsstedet.

- Mandskabet arbejder under uhyre stor koncentration, fordi både vind og vejr påvirker processen, men går det, som planen ser ud nu, vil fundamentet blive gjort fri af prammen mandag - og tirsdag kan vi så afslutte sænkningen, siger projektchef Niels Gottlieb.

Når fundamentet står på havbunden, er det kun de øverste fire meter af toppen af de røde stålkonstruktioner, som er synlige sammen med pylonen af beton. Resten er under vand. Disse røde stålkonstruktioner skal bære den platform, der efterfølgende skal monteres for at skabe arbejdsplads til bygning af den 100 meter høje pylon.

I sidste uge fløj Folketidendes fotograf Anders Knudsen en tur over den store byggeplads ved Storstrømmen. Et udpluk af de billeder, som han tog, kan ses i artiklens billedserie.

Vejdirektoratet har opsat et webcam, som kan følges på dette link: KLIK HER

Den enorme byggeplads ved Storstrømsbroen. Foto: Claus Hansen
Byggeriet af Storstrømsbroen kræver store anlæg på land, blandt andet her ved Orehoved. Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen
Foto: Anders Knudsen

Fakta om fundamentet

Vægt: 12.000 tons, længde: 42 meter, højde: 22,7 meter, bredde: 34 meter, primære materialer: 4500 m3 armeret beton, placering: fundamentet skal stå på 18,9 meters dybde.

Kilde: Vejdirektoratet

  • Prammen som bruges til at sejle pylon ud med, er norsk og lyder navnet BOA Barge 34. Den er bygget i 2011. Er 140 meter lang, 36 meter bred og godt 8,5 meter høj. Foto: Vejdirektoratet
  • Den enorme byggeplads ved Storstrømsbroen. Foto: Claus Hansen
  • Byggeriet af Storstrømsbroen kræver store anlæg på land, blandt andet her ved Orehoved. Foto: Anders Knudsen
  • 08 nor strostrøm pylon
    Foto: Anders Knudsen
  • 08 nor strostrøm pylon
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro masnedø
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro masnedø
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro masnedø
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro masnedø
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro masnedø
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro masnedø
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro masnedø
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro masnedø
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro masnedø
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro orehoved
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro orehoved
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro orehoved
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro orehoved
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro orehoved
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro orehoved
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro orehoved
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro orehoved
    Foto: Anders Knudsen
  • 14 nor f storbro orehoved
    Foto: Anders Knudsen
Annonce
112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

Lolland-Falster

"På røven i Nakskov"? - Det kan man godt glemme alt om

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Lokal nyt

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Lolland

Store Lalandia-planer: Udvider for at udnytte potentialet

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

Lokal nyt

Uro i lokalt sygeplejeråd: Vil af med forkvinde

Guldborgsund

Nyt udvalg: Færre skal være afhængig af pendling

112

105 taget i fartkontroller

Udland

Fragmenter af fugleinfluenza fundet i amerikansk komælk

Udland

Flere er kommet til skade under indspilning af ny Hollywoodfilm

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Kvinde dræbt af tog på Falster: Advarsel kom for sent

Indland

Over 100.000 danskere vil gøre noget godt for klimaet torsdag

Indland

Vanvid: Seks syrebomber er kastet ind i skolegård i Esbjerg

Falster

Koster 30 millioner: Enormt million-projekt går ind i ny fase

Guldborgsund

Lukker i protest: Ingen dialog, forståelse eller anerkendelse

Guldborgsund

DSB udbetaler kompensation: Så meget er der til lokale pendlere

112

Klip og bøder på Vestlolland