Borgerservice må godt hjælpe med at indberette fradrag, fortæller et svar fra skatteministeren
Det fremgår af et svar fra Skatteministeren, som René Christensen (DF) har fået på baggrund af henvendelser fra Guldborgsund Seniorklubber.
René Christensen mødtes derfor i går formiddags med Leif Steffensen fra Bisiddernetværket Guldborgsund og Tommy Skov, der sidder i Guldborgsund Seniorklubbers bestyrelse.
Mødet var sat i stævne af, at vi i Folketidende 17. april kunne fortælle, at det er slut med at få Guldborgsund Kommunes Borgerservices hjælp til at taste fradrag ind i årsopgørelsen.
Både Leif Steffensen og Tommy Skov har begge oplevet, at Guldborgsund Kommune har været afvisende i forhold til at tage telefonisk kontakt med Skat, for eksempelvis at indberette fradrag, og anerkende fuldmagter.
- Man vil jo nok sige, at det giver længere ekspeditionstid at ringe nogen op end at klare det over nettet.
- Men hvis det betyder, at vi skal ansætte en ekstra medarbejder, for at tiden er der, så er det en lille pris, for at flere hundrede borgere føler, at de får en god service. Der står jo borgerservice på skiltet, når man går ind, fortæller René Christensen.
De flere ressourcer til Borgerservice vil René Christensen tage op til de kommende kommunale budgetforhandlinger efter sommerferien.
Tommy Skov oplever ofte, at ældre har problemer med det digitale.
- Jeg er ude hos to-tre borgere om dagen, som har problemer med computeren.
- Hvis man har et problem med computeren, så er der for manges vedkommende børnene, som man kan spørge til råds. Det er desværre mange ældre, hvor børnene bor i Nordsjælland eller i Jylland og har deres eget liv, fortæller Tommy Skov.
Og netop de problemer gør, at mange ældre fravælger digital post.
- Vi er faktisk en af de kommuner, hvor der er flest, som har valgt at blive fritaget for digital post. Når vi er det, og det ved vi, at vi er, så skal vi selvfølgelig have en borgerservicebutik, som er organiseret til det, fortæller René Christensen.
- Jeg tror ikke, at der er nogen nede i Borgerservice, som selv finder på deres regler. Det er noget, som de har fået at vide, at det er Skat eller Udbetaling Danmark, som skal hjælpe med det, fortsætter han.