Direktør for busselskab er selv overrasket over nærmest problemfrit skifte til miljøvenlige el-busser.
NYKØBING - Selvfølgelig har vi haft en reserveplan, så vi kunne levere transporten, også hvis der opstod store problemer med de nye busser. Men det er ikke sket. Det er gået over forventning.
Peter Lanng Nielsen, administrerende direktør i transportselskabet Keolis, er - som det fremgår - uhyre tilfreds med forløbet af de lige knap syv måneder, der er gået, siden selskabet med Movia og Guldborgsund Kommune som kunder ganske stille lod 17 splinternye kinesiske busser rulle ud på otte ruter til og fra Nykøbing.
- Jeg er faktisk selv lidt overrasket - positivt selvfølgelig - over, at skiftet til ny, miljørigtig teknologi er gået så gnidningsløst, tilføjer Keolis-chefen.
De nye elektriske busser blev sendt ud på de lokale veje 27. juni sidste år.
- Det vil være forkert at sige, at vi ikke har haft problemer. Første gang, vi skulle have opladet busserne på anlægget på Københavnsvej, røg sikringerne populært sagt, fordi vi ikke lige havde fået indstillet tingene helt rigtigt. Men det blev hurtigt løst. Og der har generelt slet ikke været de indkøringsproblemer, som vi på forhånd havde både ventet, frygtet og forberedt os på, konstaterer Peter Lanng Nielsen.
Keolis er en af de helt store leverandører af kollektiv transport i Danmark. Virksomheden har cirka 1.900 medarbejdere på dansk grund. Det er i øvrigt også Keolis, der står for letbanerne i Aarhus og Odense.
Massiv investering
De 17 elbusser og ladeanlægget i Nykøbing udgør en massiv millioninvestering. Guldborgsund Kommune er så at sige slutkunden - via det store fællesregionale trafikselskab Movia. Ifølge Guldborgsund er kontrakten med Keolis seksårig. Med mulighed for forlængelse.
- Vi er glade for aftalen og ligger bestemt ikke søvnløse om natten, fastslår Peter Lanng Nielsen, Keolis.
Han vurderer også, at man gør nyttige erfaringer med driften her i området.
- Blandt de gode oplevelser har også været generelt gode tilbagemeldinger fra chaufførerne, siger Keolis-direktøren.
Morten Elholm Ibsen er en af de Keolis-chauffører, der kører el-busserne.
- Det er altid rart at køre i nye busser selvfølgelig. Og elbusserne er faktisk nemme at køre og enkle at betjene med gode funktioner som hurtig afdugning af spejle med mere. Så har de i øvrigt også den fordel, at de er lynhurtige at varme op. Til glæde for passagererne og mig selv, konstaterer han med et smil uden for sin bus på rute 742 her en kold januarmorgen.
God modtagelse
Direktør Peter Lanng Nielsen peger i øvrigt på, at man også har haft en positiv oplevelse med el-forbruget. Busserne kører lidt længere end ventet og lovet.
Med de voldsomt stigende el-priser er det selvfølgelig en god nyhed. Også for Guldborgsund Kommune, som står for slutafregningen af en række af de variable udgifter i den mangeårige kontrakt. Men brændstof - i dette tilfælde altså el - udgør kun en særdeles beskeden del af de samlede udgifter til den kollektive trafik.
I kommunen glæder man sig over skiftet til de miljøvenlige busser og hæfter sig også ved en generelt positiv modtagelse hos kunderne. Ikke sådan forstået, at der har været rosende henvendelser i stor stil. Men der har heller ikke været det modsatte. Faktisk har kunderne været nærmest lige så lydløse som de nye busser.
- Vi får det som regel meget hurtigt at vide, hvis der er utilfredshed, og noget går skidt. Og vi har ikke hørt noget. Det tager vi som absolut positive tegn, fastslår Martin Steenstrup, leder af driftsplanlægningen i kommunen.
- Vi har heller ikke selv kunnet konstatere, at der har været problemer med driften i større omfang. Det er glædeligt. Guldborgsund har jo truffet en politisk beslutning om, at man godt vil betale lidt ekstra for mere miljøvenlig kollektiv trafik. Og de nye busser ser altså ud til at fungere rigtig godt, tilføjer han.
De otte ruter, som nu køres med el-busser, er 701, 702, 703, 730, 731, 737, 741 og 742.
Guldborgsund bruger cirka 32 millioner kroner på kollektiv trafikbetjening. Heraf langt størsteparten - cirka 24 millioner kroner - på aftalerne med Movia. FlexTrafik tegner sig for cirka fem millioner kroner, og så er der diverse udgifter til særtransporter, ekstraruter i turistsæsonen og store begivenheder plus diverse andre udgifter knyttet til transporten.
Erfarne og stabile folk
Brændstof er som nævnt en meget lille del af udgifterne. De tunge poster er udstyret - som de store investeringer i elbusserne - og personale, ikke mindst chaufførerne. Og netop chauffører er en stigende udfordring.
- Vi klarer os - endnu. Men vores lokale driftschefer - også i Nykøbing - bruger stadigt mere tid og flere ressourcer på at rekruttere medarbejdere. Vi arbejder konstant med en række initiativer, som skal være med til at gøre det yderligere attraktivt at arbejde for os, siger Peter Lanng Nielsen.
- Som sagt er vi udfordrede, men det hænger sammen. Ikke mindst takket være en stor del erfarne, stabile folk især på Sydsjælland og Falster. Det er ingen hemmelighed, at vi har en relativt høj gennemsnitsalder blandt chaufførerne. Og der skal selvfølgelig nye folk ind løbende. Men vi er uhyre glade for vores "bedsteforældre" ude bag rattet i busserne. De er dygtige og service-orienterede. Man bliver bestemt ikke en ringere buschauffør, fordi man er oppe i årene. Tværtimod, understreger Keolis-direktøren.