Annonce
Guldborgsund

God start for lydløse busser

Der er i alt ni ladestandere på Keolis-anlægget ved Københavnsvej, hvor der også blev etableret en ny transformatorstation for at få kapacitet nok til opladningen af busserne. Det er chauffør Benny Nielsen ved ladekablet i bussen og til venstre driftschef Jens Warnock. Foto: Anders Knudsen

Direktør for busselskab er selv overrasket over nærmest problemfrit skifte til miljøvenlige el-busser.

NYKØBING - Selvfølgelig har vi haft en reserveplan, så vi kunne levere transporten, også hvis der opstod store problemer med de nye busser. Men det er ikke sket. Det er gået over forventning.

Peter Lanng Nielsen, administrerende direktør i transportselskabet Keolis, er - som det fremgår - uhyre tilfreds med forløbet af de lige knap syv måneder, der er gået, siden selskabet med Movia og Guldborgsund Kommune som kunder ganske stille lod 17 splinternye kinesiske busser rulle ud på otte ruter til og fra Nykøbing.

- Jeg er faktisk selv lidt overrasket - positivt selvfølgelig - over, at skiftet til ny, miljørigtig teknologi er gået så gnidningsløst, tilføjer Keolis-chefen.

De nye elektriske busser blev sendt ud på de lokale veje 27. juni sidste år.

- Det vil være forkert at sige, at vi ikke har haft problemer. Første gang, vi skulle have opladet busserne på anlægget på Københavnsvej, røg sikringerne populært sagt, fordi vi ikke lige havde fået indstillet tingene helt rigtigt. Men det blev hurtigt løst. Og der har generelt slet ikke været de indkøringsproblemer, som vi på forhånd havde både ventet, frygtet og forberedt os på, konstaterer Peter Lanng Nielsen.

Keolis er en af de helt store leverandører af kollektiv transport i Danmark. Virksomheden har cirka 1.900 medarbejdere på dansk grund. Det er i øvrigt også Keolis, der står for letbanerne i Aarhus og Odense.

Et kig ind i motorrummet bag i de kinesiske elbusser, der vejer cirka 18,5 tons. Omkring 3,5 tons er batterier. Foto: Anders Knudsen

Massiv investering

De 17 elbusser og ladeanlægget i Nykøbing udgør en massiv millioninvestering. Guldborgsund Kommune er så at sige slutkunden - via det store fællesregionale trafikselskab Movia. Ifølge Guldborgsund er kontrakten med Keolis seksårig. Med mulighed for forlængelse.

- Vi er glade for aftalen og ligger bestemt ikke søvnløse om natten, fastslår Peter Lanng Nielsen, Keolis.

Han vurderer også, at man gør nyttige erfaringer med driften her i området.

- Blandt de gode oplevelser har også været generelt gode tilbagemeldinger fra chaufførerne, siger Keolis-direktøren.

Morten Elholm Ibsen er en af de Keolis-chauffører, der kører el-busserne.

- Det er altid rart at køre i nye busser selvfølgelig. Og elbusserne er faktisk nemme at køre og enkle at betjene med gode funktioner som hurtig afdugning af spejle med mere. Så har de i øvrigt også den fordel, at de er lynhurtige at varme op. Til glæde for passagererne og mig selv, konstaterer han med et smil uden for sin bus på rute 742 her en kold januarmorgen.

Chauffør Morten Elholm Ibsen er godt tilfreds med at køre de nye elbusser. Foto: Hans Gandrup
Artiklen fortsætter efter annoncen

God modtagelse

Direktør Peter Lanng Nielsen peger i øvrigt på, at man også har haft en positiv oplevelse med el-forbruget. Busserne kører lidt længere end ventet og lovet.

Med de voldsomt stigende el-priser er det selvfølgelig en god nyhed. Også for Guldborgsund Kommune, som står for slutafregningen af en række af de variable udgifter i den mangeårige kontrakt. Men brændstof - i dette tilfælde altså el - udgør kun en særdeles beskeden del af de samlede udgifter til den kollektive trafik.

I kommunen glæder man sig over skiftet til de miljøvenlige busser og hæfter sig også ved en generelt positiv modtagelse hos kunderne. Ikke sådan forstået, at der har været rosende henvendelser i stor stil. Men der har heller ikke været det modsatte. Faktisk har kunderne været nærmest lige så lydløse som de nye busser.

- Vi får det som regel meget hurtigt at vide, hvis der er utilfredshed, og noget går skidt. Og vi har ikke hørt noget. Det tager vi som absolut positive tegn, fastslår Martin Steenstrup, leder af driftsplanlægningen i kommunen.

- Vi har heller ikke selv kunnet konstatere, at der har været problemer med driften i større omfang. Det er glædeligt. Guldborgsund har jo truffet en politisk beslutning om, at man godt vil betale lidt ekstra for mere miljøvenlig kollektiv trafik. Og de nye busser ser altså ud til at fungere rigtig godt, tilføjer han.

De otte ruter, som nu køres med el-busser, er 701, 702, 703, 730, 731, 737, 741 og 742.

Guldborgsund bruger cirka 32 millioner kroner på kollektiv trafikbetjening. Heraf langt størsteparten - cirka 24 millioner kroner - på aftalerne med Movia. FlexTrafik tegner sig for cirka fem millioner kroner, og så er der diverse udgifter til særtransporter, ekstraruter i turistsæsonen og store begivenheder plus diverse andre udgifter knyttet til transporten.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Erfarne og stabile folk

Brændstof er som nævnt en meget lille del af udgifterne. De tunge poster er udstyret - som de store investeringer i elbusserne - og personale, ikke mindst chaufførerne. Og netop chauffører er en stigende udfordring.

- Vi klarer os - endnu. Men vores lokale driftschefer - også i Nykøbing - bruger stadigt mere tid og flere ressourcer på at rekruttere medarbejdere. Vi arbejder konstant med en række initiativer, som skal være med til at gøre det yderligere attraktivt at arbejde for os, siger Peter Lanng Nielsen.

- Som sagt er vi udfordrede, men det hænger sammen. Ikke mindst takket være en stor del erfarne, stabile folk især på Sydsjælland og Falster. Det er ingen hemmelighed, at vi har en relativt høj gennemsnitsalder blandt chaufførerne. Og der skal selvfølgelig nye folk ind løbende. Men vi er uhyre glade for vores "bedsteforældre" ude bag rattet i busserne. De er dygtige og service-orienterede. Man bliver bestemt ikke en ringere buschauffør, fordi man er oppe i årene. Tværtimod, understreger Keolis-direktøren.

  • Der er i alt ni ladestandere på Keolis-anlægget ved Københavnsvej, hvor der også blev etableret en ny transformatorstation for at få kapacitet nok til opladningen af busserne. Det er chauffør Benny Nielsen ved ladekablet i bussen og til venstre driftschef Jens Warnock. Foto: Anders Knudsen
  • Et kig ind i motorrummet bag i de kinesiske elbusser, der vejer cirka 18,5 tons. Omkring 3,5 tons er batterier. Foto: Anders Knudsen
  • Chauffør Morten Elholm Ibsen er godt tilfreds med at køre de nye elbusser. Foto: Hans Gandrup
Annonce
Guldborgsund

Sommerhus-sensation: - Vi har forrygende travlt

Guldborgsund

35 biler til start i lokalt påskerally

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Sommerhus-sensation: - Vi har forrygende travlt

Lolland-Falser

Stigende vandstande og voldsomme storme har konsekvenser: Flere og flere melder sig

Guldborgsund

35 biler til start i lokalt påskerally

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Sport

Bredahl efter sejrsmål i overtiden: - En kæmpe forløsning

Sport

Bruun Jørgensen: - Det blev en underlig oplevelse

Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

Nakskov

Familieforretning fylder 50 år: - Snakketøjet har jeg efter min far

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd