Hvordan uddanner man fremtidens tømrere og elektrikere, når de ikke må komme i skole? Celf er kreative i disse dage.
NYKØBING Normalt foregår uddannelsen til automekaniker en ganske stor del af tiden med hænderne i en motor eller på et sæt genstridige bremser, der ikke virker, som de skal. Sådan er det med mange af Celfs erhvervsuddannelser.
Her lærer eleverne at koble deres viden med en erfaring, der kommer af at prøve tingene i praksis. Men hvordan i alverden får man uddannet fremtidens tænkende hænder, når de unge har forbud mod at komme på uddannelsesinstitutionen?
- Alt vores undervisningsmateriale ligger online, og så mødes vi over Zoom. Det har vi gjort, siden eleverne blev sendt hjem sidste forår. Men der er også steder, hvor vi er endnu mere kreative, fortæller direktør på Celf, Søren Vikkelsø.
- En håndværksuddannelse er praktisk - det kan være svært at klare online. Derfor har vi skubbet vores boglige grundfag som dansk og matematik lidt frem, og så håber vi, at eleverne senere må møde op. Eleverne på fødevarelinjen får tilsendt en "madpakke", så de kan lave maden derhjemme. Der vil også være opkobling via Zoom, så læreren her kan følge med og vejlede eleven hjemmefra, forklarer Søren Vikkelsø om den kreative undervisning.