- På nuværende tidspunkt kan jeg ikke afsløre præcist, hvad vi har fundet, andet end at der er tale om enkelte kulturhistoriske ting med spor fra stenalderen, fortæller museumsinspektør.
NYKØBING Efter to ugers havundersøgelser sagde arkæologer fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde i sidste uge farvel til farvandet lige syd for Kong Frederik den IX's Bro. Forude ligger bearbejdning af materialet, inden resultatet kan præsenteres for Banedanmark, som er bygherre i forbindelse med udvidelsen af broen med et ekstra jernbanespor.
- På nuværende tidspunkt kan jeg ikke afsløre præcist, hvad vi har fundet, andet end at der er tale om enkelte kulturhistoriske ting med spor fra stenalderen, fortæller museumsinspektør Andreas Bloch.
- Mere kan jeg desværre ikke afsløre, før bygherren er orienteret.
Han regner med, at der går en måneds tid, før man ved, hvilken affekt de fundne effekter har på det videre forløb af byggeriet.
- Men jeg har en fornemmelse af, at det vil gå rimeligt glat, siger museumsinspektøren.
Forud for anlægsarbejder skal der foretages arkæologiske undersøgelser, og i sommer foretog Vikingeskibsmuseet undersøgelser på den nordlige side af broen. Det er her, der skal være friholdelseszoner til blandt andet opankring af fartøjer, der skal bruges, når udvidelsen for alvor går i gang.
Marinarkæologerne vidste på forhånd, at der i det nordlige område var en tæt række pæle, der stod lodret op fra bunden på begge sider af sejlrenden. Det blev observeret, da der i 1968 blev nedlagt søkabler.
Derfor havde arkæologerne noget at gå efter, og de fandt også hurtigt frem til pælene, som udgør det, man kalder en sidepælespærring.
- Den stammer fra den tidlige middelalder, og fundet stemmer godt overens med de øvrige anlæg, vi kender fra området fra vendernes tid, fortæller Andreas Bloch.
En sådan pælespærring blev lavet for at hindre uvedkommende i at sejle ind og sprede død og ødelæggelse.
- Det vil være meget vanskeligt at sikre pælespærringen rent fysisk, så for os er det vigtigt at dokumentere fundet, og det haster. Der er masser af strøm i området, som er med til at nedbryde træet, siger Andreas Bloch.
Om fundene på den anden side af broen er af samme kaliber, må vi vente lidt endnu med at få at vide.