cookie-og-privatlivspolitik
Fundamenterne til de 41 bropiller støbes her i en af de store haller på byggepladsen på Masnedø. Det foregår med beton, der ledes til hallen via en rørledning.

2

Billeder

Fundamenterne til de 41 bropiller støbes her i en af de store haller på byggepladsen på Masnedø. Det foregår med beton, der ledes til hallen via en rørledning.
Foto: Anders Knudsen

Guldborgsund

Her støbes fundamentet til den nye Storstrømsbro

Et kig ind i en af fabrikshallerne på Masnedø.




14. juli 2020 kl. 16:00 Af Bjarne Arildsen

Annonce

STORSTRØMMEN Der er højt til loftet i de store haller, hvor elementerne til den kommende Storstrømsbro fra Masnedø til Falster er ved at blive fremstillet.

Det skal der også være, for det er kæmpestore "legoklodser" af beton og jern, som Danmarks nyeste bro skal bygges op af.

I alt fire haller ligger der på Masnedø på det sted, hvor der i sin tid var et stort tomatgartneri. Og hver af hallerne er indrettet til sin særlige del af arbejdet.


Fundamenterne

I Hal 3 nærmest den kaj, hvor brodelene skal udskibes til byggepladserne i Storstrømmen, laves fundamenterne til de 42 piller.

Det er dem, der om nogle år skal bære den cirka fire kilometer lange bro.

To fundamenter er allerede lavet i den dæmning, der fra Falster fører ud i Storstrømmen.

Det tredje fundament, som bliver det første, der skal sænkes ned til søs, er i disse uger ved at blive lavet i hallen.

I bunden er anbragt en stor plade, og omkring den er opbygget jernstativer og forskalningsbrædder.

Herind sprøjtes cement, der fra et støberi på pladsen føres ind i hallen via en rørledning.

Når fundamentet er færdigstøbt, skal det transporteres ned til kajen og en pram, der trukket af en slæbebåd skal færges til kysten af Falster.

Her vil den store kran, der blev samlet for nyligt, løfte det på plads på placeringen 21 Syd. Det vil ske om to-tre uger.


Forskellig længde

Fundamentet vil have en højde af 3,5 meter. De øvrige fundamenter, der skal placeres, vil have andre længder.

- Det enkelte fundament skal rage op over vandoverfladen. Så skal man ikke arbejde under vand, når det næste element skal på, siger Niels Gottlieb, der er projektchef i Vejdirektoratet, under en tur på byggepladsen.

Som nævnt er der fire haller på området. I de tre andre laves elementerne til bropillerne og brodækket samt forarbejdes stål til byggeriet.

- I alt 250 "legoklodser", siger Niels Gottlieb.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: HANS JØRGEN JØRGENSEN

Torvet i Nykøbing 08. august 2020 kl. 14.22

AF: JOHN WENNERWALD

God bedring til Prinsen 02. august 2020 kl. 21.26

AF: JOHN WENNERWALD

Forebyg højresvingsulykker 27. juli 2020 kl. 00.27

AF: STEFFEN BJØRNSGAARD BAGGER

Hvilke tal skal vurdere os 26. juli 2020 kl. 14.19

AF: FRANCOISE ANDERSEN

DIAMANTBRYLLUP 23. juli 2020 kl. 10.44

AF: MARTIN WOUTERS

sejlrende og rensning 21. juli 2020 kl. 20.58

Annonce