Rådet for Bæredygtig Trafik fokuserer på tog i kommuneplan.
GEDSER Tog skal have en central placering i Guldborgsund Kommunes nye 12-årige kommuneplan, der er i høring blandt borgerne til og med i dag.
Det mener både Landsforeningen Danmarks Jernbaner og Rådet fra Bæredygtig Trafik, som i hvert sit høringssvar opfordrer kommunen til at gøre mere for den kollektive trafik. Blandt andet vil de have trafikken på Gedserbanen mellem Nykøbing og Gedser tilbage.
Rådet for Bæredygtig Trafik anbefaler en genåbning af Gedserbanen med samkørsel med Lollandsbanen.
- Det vil helt klart være en god idé og helt i tråd med satsningen på grøn omstilling i kommunen, lyder det blandt andet i høringssvaret fra foreningen.
Rådet mener, at Gedser som by vil profitere af en genindførelse af persontrafikken på Gedserbanen, som siden 2009 har ligget uvirksom hen bortset fra Gedser Remises veterantogskørsler på skinnerne.
- Det vil være et af midlerne til at modvirke stagnation i området. En revitalisering af banen med persontrafik vil efter vores opfattelse også medføre, at pendlere i større omfang vil vælge toget fremfor bilen eller bussen, ligesom tilflyttere vil finde Gedser mere attraktiv, lyder argumenterne.
Landsforeningen Danmarks Jernbaner mener også, at Gedserbanen skal i drift igen, og at kommuneplanen ikke er tilstrækkelig opmærksom på de muligheder, der ligger i den jernbanetrafik, der forventes i anledning af Femern Bælt-forbindelsen, hvor kommunen vil være centralt placeret, skriver Landsforeningen Danmarks Jernbaner, der også vil have indarbejdet en letbane i Nykøbing i kommuneplanen.