Cirka 150 Celf-lærere sørger for fortsat undervisning af flere end 1.000 elever, så eleverne kan blive klar til sommerens eksamener
LOLLAND-FALSTER Erhvervsskolen Celf og skolens lærere er langt fremme, hvad angår digitalisering og fleksibilitet i deres uddannelser.
Det kommer i denne tid eleverne til gode, fordi det er med til at sikre elevernes eksamener til sommer, så de er klar til at fortsætte deres uddannelser ude i landsdelens virksomheder, skriver Celf i en pressemeddelelse.
Rundt omkring på hele Lolland-Falster og Sydsjælland sidder Celfs cirka 150 lærere og underviser langt over 1.000 elever, som går på en af skolens mere end 30 uddannelser.
Både lærere og elever sidder hjemme og får det hele til at fungere gennem fjernundervisning, lukkede facebookgrupper, mails, telefon og sms fra tidlig morgen til sen aften.
En af dem er faglærer Dorte Skov Jensen, der sidder i sit hjem i Dannemare og underviser sine 20 elever indenfor fødevareuddannelserne gastronom, ernæringsassistent og bager.
Men ligesom hendes elever skulle hun også selv vænne sig til den nye situation.
- Det var helt surrealistisk pludselig at stå i en situation, hvor alt blev lukket ned. Men det var det også for eleverne, og for nogle har det været svært i starten, fordi det sociale betyder meget for dem. Vi kom hurtigt på Zoom, der er et online videomøde-forum, hvor alle kan se alle. Her kan jeg præsentere ugens skema og forklare nye opgaver, siger Dorte Skov Jensen.
Mødes på Zoom
En formiddag har hun sat sine elever til at se et afsnit af DR's "Madmagasinet" og tage notater imens.
Eleverne skal reflektere over, hvad farver gør ved maden. Klokken 12 mødes de så igen på Zoom, og her skal de så diskutere opgaven.
- I den her uvante situation, er det meget vigtigt, at vi også har fokus på, at eleverne lærer den mere hardcore teori. Derfor skal vi lykkes med at skabe en klassefølelse - også på afstand, så eleverne forbliver motiverede. Mange af vores elever har børn derhjemme i øjeblikket, og så er det hyggeligt for alle, at der måske lige er et barn, der stikker hovedet frem og siger "hej" midt i vores undervisning på Zoom, fortæller Dorte Skov Jensen.
Udover undervisningen på Zoom skal eleverne hver dag logge ind online på det elektroniske læringsrum Praxis hjemmefra klokken 08.30.
En af de elever er Maja Frederiksen.
- Hvis jeg ikke logger ind, får jeg fravær. På Praxis ligger Dortes opgaver, som jeg går i gang med. Hvis der er noget, som jeg ikke kan finde ud af, så holder jeg et lille videomøde med Dorte, siger Maja Frederiksen fra sit midlertidige klasseværelse i hjemmet i Søllested, hvor hendes fire drenge på henholdsvis 2, 5, 7 og 10 år, løbende vikler sig rundt om benene på hende.
Også faglærer på Auto, Jakob Arthur Andersen, underviser hjemmefra.
Han går rundt i sit værksted hjemme i Meelse og producerer instruktionsvideoer, når han ikke ser sine automekanikerlærlinge i øjnene på Zoom. Jakobs elever er nemlig særligt pilfingrede.
- Automekanikerlærlinge er i den grad praktisk anlagte. De kan slet ikke lade være med at pille, skrue og skille ad. Så den dag, vi lukkede ned, sørgede jeg for at give eleverne en startermotor, en generator og et multimeter med hjem, siger Jakob Arthur Andersen, der som sin kollega bruger Zoom ivrigt.
- Her gennemgår jeg live de praktiske opgaver på mit værksted. Så er det elevernes tur. De laver en lille video, hvor de for eksempel demonstrerer, hvordan de adskiller og samler en startermotor og måler en masse forskelligt. Så sender de videoen til mig, fortæller Jakob Arthur Andersen.
Instruktionsvideoer
Faglæreren på Auto var godt forberedt, allerede før krisen lukkede skolen ned.
Han har over en længere periode selv produceret 35 instruktionsvideoer fra sit værksted i Meelse. Dem får hans elever i øjeblikket fornøjelsen af at studere, så de efterfølgende selv kan pille og skrue.
- Nu er vi så kommet dertil i undervisningen, hvor eleverne skal lave styretøj. Det er et problem, for jeg kan ikke bede dem om at skille styretøjet ad på deres forældres bil, siger Jakob Arthur Andersen med en vis humor i stemmen.
Her bruger Jakob et program, hvor automekanikereleverne på deres computer hjemme kan simulere, at de arbejder med forskellige biler og eksempelvis skal øve sig i at skifte udstødning, lave service eller at skille et styretøj ad.
Når faglærere på Celf som Dorte Skov Jensen og Jakob Arthur Andersen i disse uger står godt rustet i forhold til fjernundervisning, er det ikke tilfældigt.
Digitalisering i fokus
Fra ledelsens side har digitalisering og fleksibilitet i undervisningen siden 2017 været en del af en bevidst strategi, der skal ruste den lokale erhvervsskole til fremtiden.
Skolen har også mange kurser og efteruddannelser, der kan tages på fleksibel vis som fjernundervisning og e-læring.
Coronakrisen har lukket det meste af landet ned, men på Celf profiterer områdets fremtid - de unge elever og virksomhederne - nu af den rettidige omhu, der sikrer, at for eksempel Maja Frederiksen stadig ser lyst på sin videre uddannelse.
- Hvis fjernundervisningen ikke havde fungeret så godt, som den gør, så tror jeg, at vi alle måtte gå om. Men nu tror jeg på, at jeg nok også skal klare eksamen til sommer. Så skal jeg bare finde en læreplads som ernæringsassistent. Jeg vil gerne lave mad på en efterskole eller på en døgninstitution, hvor der er børn, lyder det fra Maja Frederiksen.