7.200 flere benytter dagligt Frederik IXs bro i forhold til Guldborgsundtunnelen
Der kommer flere og flere trafikanter på det danske vejnet.
Lokalt viser de nyeste tal fra Vejdirektoratet, at der er kommet 10 procent flere trafikanter på Frederik IXs bro, som forbinder Falster og Lolland ved Nykøbing, fra 2016 til 2017.
Det samme gælder trafikken gennem Guldborgsundtunnelen, Farøbroerne og Storstrømsbroen.
Det nærmer sig absolut ikke tallene for de mest trafikerede veje andre steder i landet, hvor man for eksempel har en trafikstigning på en strækning ved Herning, som er vokset med 129 procent på 10 år.
Lille bro med stor trafik
Man kan nok heller ikke på Lolland-Falster tale om myldretidskørsel, som giver kødannelser, der bare tilnærmelsesvis nærmer sig trafikken på vejene omkring København og andre store byer i landet.
Men der hvor der kan tales om trafiktæthed, er faktisk på den lille bro mellem Nykøbing og Sundby, hvor der kører betydeligt flere trafikanter dagligt i forhold til gennem Guldborgsundtunnelen.
22.100 motorkøretøjer passerer i gennemsnit dagligt over Frederik IXs bro. Det er 7.200 flere, end der i gennemsnit kører gennem Guldborgsundtunnelen. Og kun 3.500 færre, end der kører på den mest trafikerede strækning på Lolland-Falster, Farøbroerne, hvor der i gennemsnit dagligt kører godt 25.000 trafikanter.
Der er kommet 27 procent flere biler på Sydmotorvejen på strækningen ved Sakskøbing fra 2007 til 2017.
I alt 17.000 trafikanter kørte sidste år på strækningen mellem Sakskøbing og Våbensted, som dermed er den motorvejsstrækning på Lolland, som har den højeste trafiktæthed.
Det er også på den strækning, hvor andelen af trafikanter er steget mest de seneste 10 år. Hele 27 procent flere motorkøretøjer benyttede den strækning i 2017 i forhold til 2007.
På Falstersiden er det motorvejsstrækningen lige syd for Farøbroerne, som er den mest trafikerede strækning med 25.600 trafikanter pr. døgn i gennemsnit. Her er stigningen 13 procent fra 2007 til 2017.