BILLEDSERIE: Mænd og maskiner er i fuld gang.
NØRRE ALSLEV Arbejdet med at bygge stationen midt i Nørre Alslev om er i fuld gang.
På begge sider af det gamle stationsområde er store maskiner i gang. Der er bunker af jord, betonelementer og rør placeret rundt omkring.
Nutidens skurvogne er der mange af i form af containere. Nogle af dem står oven på hinanden.
Hertil kommer masser af folk i form af mænd, der går i neonfarvet og orange arbejdstøj og med sikkerhedshjelme på hovedet.
Mændene kommer fra en række firmaer, blandt andet MSE fra Nordfalster.
I gang i marts
Arbejdet med at bygge den gamle station om begyndte i marts i år.
Planerne for ombygningen går ud på at flytte stationen, så den kommer til at ligge lidt længere mod syd, end tilfældet er nu. Samtidig forlænges de nuværende perroner.
Her skal der etableres en ny perronbro, som også forsynes med elevatorer på hver side af de kommende to spor.
I dag er der en gangtunnel under banen lidt nord for den nuværende stationsbygning.
- Gangtunnelen bliver bevaret, så der bliver to muligheder for at komme på tværs af banen, skriver Banedanmark om projektet på sin hjemmeside.
Endelig kommer der også nye læskure og støjskærme på begge sider af jernbanen.
Arbejdet med at forny og udbygge banen og stationen i Nørre Alslev betyder en del for naboerne til jernbanen.
De store entreprenørmaskiner og de tunge lastbiler medfører øget støj ved stationen og på omkringliggende veje i området. Her er der også anlagt depotpladser og arbejdsveje.
Arbejdet vil som udgangspunkt finde sted i dagtimerne. Men Banedanmark, der er bygherre, understreger på sin hjemmeside, at det også er nødvendigt at arbejde både om natten og i weekenderne.
For passagerer, der skal enten nordpå eller sydpå med toget fra Nørre Alslev, betyder det, at der kun køres i et spor gennem stationen.
Snart lukkes der helt ned for togtrafikken mellem Orehoved og Nykøbing i en tremåneders periode. Det sker fra 30. april, og der køres først igen på strækningen efter 31. juli.
Støjskærme op med støj
De nye støjskærme skal, som navnet siger, skærme de nærliggende huse mod støj fra togene, der skal passere gennem Nørre Alslev Station.
- Vi begynder at anbringe fundamenterne til støjskærmene 26. april, og vi forventer at være færdige sidst i maj, skriver byggeleder Ole Specht fra Banedanmark på samme hjemmeside.
Han skriver også, at arbejdet med at rejse støjskærmene ikke bliver uden gener for naboerne til jernbanen.
- Fundamenterne til skærmene bliver slået ned i jorden. Det kan desværre ikke finde sted uden gener i form af støj fra arbejdet og de maskiner, som vi benytter, siger Ole Specht.
Han tilføjer, at de nærmeste naboer også vil opleve vibrationer fra arbejdet.
Arbejdet med at placere de nye støjskærme vil finde sted på hverdage mellem klokken 07 og 18.
Færdige til august
I disse dage kører toget gennem stationen på et enkelt af de to spor. Men det sker kun en uges tid endnu.
30. april lukkes der helt for togtrafik mellem Orehoved over Nykøbing til Rødbyhavn.
I stedet vil der køre togbusser på strækningen, sådan som det er sket mange gange tidligere.
Lukningen vil vare tre måneder, og først 31. juli skal der ifølge Banedanmark igen køre tog på strækningen hen over Falster.
- Når togene så igen begynder at køre i begyndelsen af august, så vil den nye station i Nørre Alslev også blive åbnet, skriver Banedanmark i et afsnit på sin hjemmeside.
Efter planen skal der køre el-tog på den nye dobbeltsporede bane hele vejen fra Ringsted til Rødbyhavn.
El-drift i 2024
Allerede i år bliver der el-drift på den nordlige del af strækningen til Vordingborg. Men derefter vil der gå tre år, før strømmen kommer til Falster.
Det skyldes byggeriet af den kommende vej- og jernbanebro over Storstrømmen fra Orehoved til Masnedø.
Broens jernbanedel bliver først færdig i 2024, og først derefter vil el-togene køre gennem Nørre Alslev Station.
Andre stationer
Foruden i Nørre Alslev er der blevet eller bliver der bygget om på en række andre stationer på strækningen.
Således er stationerne i Glumsø, Lundby og Vordingborg på Sjælland blevet bygget om.
Det samme er sket med Eskilstrup Station syd for Nørre Alslev. Her er stationen også blevet flyttet, og der er forlænget perroner og lavet nye gangbroer.
I øjeblikket er man også i gang med en større sporombygning på stationen i Nykøbing. Her forstærkes også perron 1, der vender ud mod Banegårdspladsen.
Endelig kommer der med tiden en helt ny station i Holeby på Lolland.
Moderne bane
Ifølge Banedanmark vil opgraderingen af banestrækningen og stationerne betyde, at denne del af infrastrukturen er på plads, når Femern-tunnelen åbner i 2029.
- Opgraderingen betyder samtidig, at pendlere og passagerer på Sydsjælland og Lolland-Falster får en moderne og klimavenlig jernbane med den nødvendige kapacitet, skriver Banedanmark også på sin hjemmeside.
Klik/tryk på billedet herover for at se flere billeder.