cookie-og-privatlivspolitik
E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing stod ifølge den tidligere regering til en udbygning. Men hvad nu, når den er gået af?
Foto: Flemming K. Karlsen, arkivfoto

Guldborgsund

Ny E55 lever stadig

En stor transportaftale fra januar lovede en udvidelse af E55 mellem Sydmotorvejen og Nykøbing. Hvor står den nu?




16. juni 2019 kl. 07:50 Af Maria Juel Glasius

Annonce

NYKØBING Beboere i Stubberup nord for Nykøbing var både lettede og ængstelige over udsigten til at få fordoblet antallet af vejspor 15 meter fra deres hoveddør.

Planen var en del af den store trafikaftale, som den nu forhenværende regering indgik med Dansk Folkeparti i januar.

Men med den nu forhenværende regerings tilbagetræden står aftalen i lidt af et dødvande.

- Vi har ikke haft mulighed for at drøfte aftalen endnu, så det står, som det gjorde inden valget. Med en ny regering vil der formentlig være nogle ændringer, men det er absolut ikke det hele, der smides ud. For mange elementer i planen er fornuftige, siger Socialdemokratiets Lennart Damsbo-Andersen, der er formand for blandt andet transportudvalget.

450.000 kroner var der afsat til at bygge et spor yderligere til hver af de to eksisterende baner på en 10 kilometer lang strækning. En såkaldt 2+2-vej.

På den måde ville der være mere plads til morgentrafikken og de store lastbiler, der bruger vejen til at køre til og fra Gedser.

- Trafikbelastningen på strækningen nærmer sig i perioder kapacitetsgrænsen og er præget af en betydelig mængde erhvervstransporter samt langsomtkørende transporter. Om sommeren belastes strækningen af en del sommerhustrafik til Marielyst.

Sådan lød beskrivelsen af behovet i trafikaftalen.

Behovet blev vurderet af folk fra Transportstyrelsen, forklarer Lennart Damsbo-Andersen, og derfor er det et punkt i aftalen, der skal behandles. Gerne inden for en nær fremtid.

- Det er en Europavej og en flaskehals, siger han.

Han tilføjer, at der sandsynligvis skal laves en aftale om noget offentlig transport for at få enderne til at hænge sammen

Ifølge transportaftalen skulle der gennemføres en VVM-undersøgelse af projektet med en forventet afrapportering i 2020. Projektet skulle være klart til igangsættelse i 2021.

Her kan man også læse, at trafikken på motorvejene siden 2010 er steget med over 31 procent. Motorvejene står i dag for cirka en tredjedel af vejtrafikken i Danmark, mens de for 25 år siden kun afviklede en tiendedel af trafikken.

Trafikken er også steget på de øvrige statsveje, og den generelle stigning i trafikarbejdet på de danske veje kommer ikke mindst til udtryk i lastbiltrafikken, som løfter den altovervejende del af varetransporten - 93 procent af indenlandsk gods transporteres med lastbil, og det kan mærkes både i den regionale og lokale trafik, lyder det.

Udover udvidelsen af Sydmotorvejen, mener Lennart Damsbo-Andersen, at den fremskudte havn ved Tårs er et andet naturligt emne at få med på dagsordenen.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Råstofferne forsvinder 10. november 2019 kl. 21.48

AF: BJARKE ROSENKILDE

Medier og logik 10. november 2019 kl. 10.39

AF: BJARKE ROSENKILDE

I demokratiets og… 08. november 2019 kl. 12.54

AF: BJARKE ROSENKILDE

Massesugesstion for viderekommende. 06. november 2019 kl. 09.40

AF: POUL HANSEN

At tænke sig.... 05. november 2019 kl. 17.08

AF: JOHN WENNERWALD

Lønnen stikker af 03. november 2019 kl. 21.55

Annonce