Tømrer Kurt Hansen fra Gedser har udviklet en ny version af sin digebro, der ikke kræver stolper i diget.
SYDFALSTER Kurt Hansen har været i værkstedet igen og bygget en ny version af den digebro, han mener kan løse striden om cykling på Det Falsterske Dige.
Folketidende præsenterede i sidste uge Kurt Hansens bromodel, som både formand for Guldborgsund Kommunes teknik, miljø og ejendomsudvalg, Peter Bring-Larsen (G), og formand for Det Falsterske Digelag, Søren Bjerregaard, betegnede som "interessant".
Peter Bring-Larsen vendte dog på kommunens vegne hurtigt tommelfingeren nedad, mens Søren Bjerregaard så nogen muligheder i Kurt Hansens idé. Bjerregaard brød sig dog ikke om, at broen i sin første version skulle fæstnes til diget med en række tykke stolper, der kan svække digets holdbarhed ved en "voldsom hændelse".
Den nye version er smallere, så de oprindelige fire meter er skåret ned til to-tre meter. Men den største forskel er, at der ikke længere er slået stolper i diget.
- Stolperne i diget er fjernet og istedet fæstnes de i en seks-otte tommer tyk bjælke på langs af diget og med nogle lange, smalle jernpløkker med gevind. Dertil kommer en række tværgående bjælker, der stabibliserer broen. På den måde flyver den ingen steder, lover Kurt Hansen, som mener, at konstruktionen kan virke som en ekstra bølgebryder, hvis stormfloden skulle komme.
På broen skal der fortsat være plads til, at både gående, cyklister og folk på elscootere kan passere hinanden i fredelig sameksistens - og uden at græsset på diget bliver slidt.
Kurt Hansen vil nu kontakte lokale håndværkere for at få et bud på en pris for byggeriet. Og han vil kontakte Det Falsterske Digelags bestyrelse i håb om at indlede et samarbejde.