cookie-og-privatlivspolitik
Sådan kan en skibslift henover Kong Frederik IX's Bro se ud. Sejlretningen skal dog drejes 90 grader, så bådene kan sejle lige ind og ud, understreger han.

2

Billeder

Sådan kan en skibslift henover Kong Frederik IX's Bro se ud. Sejlretningen skal dog drejes 90 grader, så bådene kan sejle lige ind og ud, understreger han.
Foto: Private illustrationer

Guldborgsund

Opfinder: Skibslift smartere end tunnel

Hvis Guldborgsund Kommune får en kompensation for at acceptere en fast bro, kan pengene gå til skibsliften, som ydermere kan finansieres med støtte fra fonde, foreslår opfinder.




31. maj 2020 kl. 18:10 Af David Arnholm

Annonce

NYKØBING Han foreslog det i en høringsproces for omkring otte år siden. Men nu, hvor det spidser til med, at der skal træffes en beslutning om fremtiden for Kong Frederik IX's Bro, bringer opfinder Jens-Erik Jørgensen sit bud på banen igen.

Han mener nemlig han har en bedre opskrift på, hvordan godstog og sejlskibe kan krydse hinanden ved Guldborgsund, end den tunnel, det ellers er foreslået, at togene kan køre igennem. Problemet med tunnellen er nemlig dels, at den vil være dyr, og dels at skibene vil skulle zig-zagge: Sejlrenden vil nemlig ikke være ud for broklapperne, men tættere på Lolland-siden, fremgår det af den skitse, der er offentliggjort.

Den zig-zaggen vil være problematisk i blæsevejr, vurderer han.

Så derfor: Skibsliften. Med den løftes sejlbådene hen over broen, som dermed ikke længere behøver klapper. Banedanmark kan altså få en fast bro uden fare for, at tekniske problemer spænder ben for togdriften. Og byen får en løsning med en støjsvag bro, der kan monteres støjskærme på.

Men hvordan virker skibsliften? Den skal konstrueres i beton eller stål og består af en lift på hver side af broen. Disse lifte kan hæve og sænke et "trug", som er udstyret med sluseporte. Når slusen står åben, sejler båden ind i truget. Herefter lukkes slusen, hvorefter truget hejses otte-ti meter op, køres henover broen og ind på liften på den anden side. Her sænkes den ned, hvorefter sluseportene åbnes, så båden kan sejle ud.

Truget flyttes ved at trække det over ruller, der er monteret i bunden af de to lifte og på det dæk, der forbinder de to lifte. Og en "overfart" vil tage omkring 10 minutter - skibsliften vil altså kunne fragte seks både i timen, og det kan ske, uden at der er brug for mandskab til at betjene det. Betjeningen kan ske via en mobiltelefon, der så også kan håndtere en eventuel betaling.

Hvad det vil koste at opføre skibsliften, kan Jens-Erik Jørgensen ikke sige med sikkerhed, men han anslår, at det vil være et sted mellem 100 og 200 millioner kroner og altså dermed væsentlig mindre end den tunnel, der anslås at ville koste en milliard kroner eller mere.

Jens-Erik Jørgensen fortæller, at han har arbejdet med idéen i otte år, men ikke har fået den store opbakning fra de lokale politikere, han kunne ønske sig.

Det skyldes måske, at der ikke findes en sådan skibslift andre steder. Men store dele af teknikken er velkendt, understreger han. Det gælder for sluserne, og i Saint-Louis-Arzwiller i Alsace i Frankrig har man en lift, der fragter skibe 44 meter op og ned af en bjergside.

- Vi skal ikke opfinde noget, men bruge kendte teknikker, forsikrer han og tilføjer, at han vil sætte sig selv i spidsen for projektet og ikke slippe det, før det fungerer.

- Jeg mener, det er den optimale løsning, og det er vigtigt, den kommer på banen nu.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

vedr. flere turister i… 11. juli 2020 kl. 08.51

AF: JOHN WENNERWALD

Gratis tandlæge til alle 05. juli 2020 kl. 21.02

AF: MARTIN WOUTERS

hvordan bliver der smidt… 01. juli 2020 kl. 16.46

AF: MARTIN WOUTERS

have bad ved slotsbrygge 01. juli 2020 kl. 10.01

AF: PER HØYEM

VINDMØLLER 29. juni 2020 kl. 12.36

AF: MARTIN WOUTERS

måske masse af… 29. juni 2020 kl. 10.23

Annonce