Banedanmark har for alvor taget fat på et flere måneder langt sporarbejde på Lolland og Falster.
FALSTER Jernbanen mellem Rødby Færge og Sjælland ligner ikke sig selv i øjeblikket. Flere steder er den faktisk nærmest forsvundet, og af samme årsag kører der i de kommende måneder ingen DSB-tog på Lolland-Falster.
Det skyldes, at Banedanmark er i gang med næste etape af opgraderingen af strækningen mellem Ringsted og den kommende Femern Bælt-forbindelse. Etapen er samtidig den sidste i den del af opgraderingen, som omfatter strækningen mellem Orehoved og Nykøbing samt Ringsted og Næstved, og arbejdet ventes afsluttet sidst på året. Togdriften mellem Nykøbing og Vordingborg genoptages dog med udgangen af juli.
Helt konkret skal der bygges et ekstra spor mellem Vordingborg og Rødby, så banen bliver dobbeltsporet. Det arbejde er ikke mindst synligt nord for Nykøbing i øjeblikket, hvor man på en del af strækningen har taget alle skinnerne op for at udvide banen og derefter lægge to nye rækker skinner.
På banegården i Nykøbing er der også en større sporombygning. Den skal sikre, at stationen har kapacitet til den øgede trafikmængde i fremtiden.
I den forbindelse bliver perronen ved spor 1 forlænget, så den får samme længde som de øvrige perroner, og perronen ved spor 2 og 3 bliver justeret i forhold til de ombyggede spor, oplyser Banedanmark. Desuden skal der laves jord- og afvandingsarbejder ved banegården og ud mod Kong Frederik IX's Bro.
Derudover bliver broen over Vesterskovvej renoveret, og der opsættes støjskærme langs banen.
På strækningen mellem Nykøbing og Rødby bliver der først åbnet for tog igen til december. Det skyldes ifølge Banedanmark, at der på grund af den omfattende sporombygning og installation af nyt signalsystem vil være nedsat kapacitet i Nykøbing resten af året, og derfor kan man ikke køre med det normale antal tog til og fra banegården.
Desuden har man fjernet en del af sporet ved Nagelsti, fordi der skal laves et stort blødbundsarbejde, og jorden under banedæmningen skal stabiliseres, og det arbejde ventes først at være færdigt til efteråret.
I forbindelse med sporarbejdet udrulles også et nyt signalsystem. Det sker over hele landet og skyldes, at det nuværende system har nået pensionsalderen. Ifølge Banedanmark er det nye signalsystem mere pålideligt, og det forventes, at op til 80 procent af de signalrelaterede forsinkelser i togdriften vil forsvinde, når signalerne er skiftet.