Banedanmark meldte åbningstider ud for klapbro i vinter. Først nu høres sejlklubber.
GULDBORGSUND Sejlklubber og andre berørte parter har nu endelig fået mulighed for at kommentere på beslutningen om nye åbningstider for klapbroen i Nykøbing.
Det sker dog lang tid efter, Banedanmark meldte ud, at arbejdet med jernbanen over Frederik IX's Bro i Nykøbing kom til at betyde, at klapbroen i en længere periode kun kunne åbnes i weekenderne for sejlere og derefter lukkes helt i en periode, som stadig var en del af sejlersæsonen.
Helt tilbage i vinter kom beskeden via transportminister Benny Engelbrecht (S) på vegne af Banedanmark i en orientering til forligspartierne bag aftalen om den faste Femern Bælt-forbindelse, at broklappen over Frederik IX's Bro i Nykøbing ville klappe i, inden sejlersæsonen var slut på grund af arbejde på broen.
Den beslutning betød, at broen kun kan åbne for gennemsejlinger i weekenderne i august.
De lokale sejlklubber fik dog overbevist Banedanmark om, at der også kunne åbnes nogle hverdage i slutningen af august i forbindelse med en kapsejlads.
Men derefter er planen, at der lukkes totalt for gennemsejling fra 1. september til midten af december i år.
Både lokale politikere og sejlklubber har siden forsøgt at få Banedanmark i tale om en ændring af tidspunktet for arbejdet på broen, så det ikke berører sejlersæsonen mere end højst nødvendig.
Nemt at løse udfordringer
Endelig 1. juni modtog sammenslutningen af sejlklubberne i Guldborgsund - SIG - en e-mail fra en konsulent hos Rambøll, der er trafikal rådgiver for Banedanmark, om at man kan indsende kommentarer til beslutningen om den midlertidige brolukning.
- Vi har nu indsendt et svar, hvor vi grundigt forklarer, at de tekniske udfordringer med hensyn til åbning af broklappen, der vil være under arbejdet på broen, som Banedanmark mener, der er, givetvis meget nemt kan løses, siger John Kildsgaard, som er formand for Bådklubben Guldborgsund - og i øvrigt ansat i DSB.
- Banedanmark mener, at der under arbejdet på broen skal sendes to ansatte fra Ringsted til Nykøbing, hver gang broen skal åbnes, for manuelt at hjælpe med at åbne broen. Den ene skal kontrollere, at den anden gør det rigtigt. Men vores research peger på, at det ikke er nødvendigt, da det tekniske styresystem ikke nødvendigvis behøver blive koblet helt fra. Og derudover er der jo også en brovagt på broen konstant, siger John Kildsgaard.
Rambøll samler nu indkomne kommentarer sammen i begyndelsen af juli og færdiggør derefter en rapport til Banedanmark.