cookie-og-privatlivspolitik
Sidste sommer fejrede de lokale sejlklubber, at en langvarig kamp for, at broklappen også kan åbnes, når Femern Bælt-forbindelsen er en realitet, blev vundet. Nu skal klappen holdes lukket det meste af august og i flere måneder derefter, og det er sejlerne ikke begejstrede for.

2

Billeder

Sidste sommer fejrede de lokale sejlklubber, at en langvarig kamp for, at broklappen også kan åbnes, når Femern Bælt-forbindelsen er en realitet, blev vundet. Nu skal klappen holdes lukket det meste af august og i flere måneder derefter, og det er sejlerne ikke begejstrede for.
Foto: Flemming K. Karlsen/arkivfoto

Guldborgsund

Sejlklubber vil have brolukning udskudt

Broklappen skal lukkes i flere måneder i år, men tidspunktet er uheldigt, mener lokale lystsejlere.




04. marts 2021 kl. 11:30 Af Jakob Poulsen

NYKØBING Som vi kunne fortælle i Folketidende i går, skal broklappen i Kong Frederik IX's Bro, der forbinder Lolland og Falster over Guldborgsund ved Nykøbing, lukkes i en længere periode senere på året.

Det oplyste transportminister Benny Engelbrecht (S) på vegne af Banedanmark i en orientering til forligspartierne bag aftalen om den faste Femern Bælt-forbindelse.

Årsagen er det igangværende anlægsarbejde med jernbaneanlæg på den danske side af Femern Bælt samt installering af et nyt signalsystem til togtrafikken.

Helt konkret er det planen, at broklappen i perioden fra 9. til 31. august kun vil blive åbnet for lystsejlere og anden skibstrafik i weekenderne. Og fra 1. september og frem til midten af december vil broen være helt lukket for gennemsejlinger.

Det er dog ikke en plan, der vækker glæde hos de lokale sejlklubber, som sidste år endte med at vinde en lang kamp for, at broklappen også fortsat skal kunne åbnes for gennemsejling, når Femern Bælt-forbindelsen åbner.

Annonce

Beder om udsættelse

Sejlklubberne, der har organiseret sig i netværket Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune (SIG), bad i går Banedanmark om at overveje muligheden for at udsætte de planlagte arbejder til efter 15. oktober. En anmodning, de også har orienteret politikerne i Folketingets transportudvalg om.

- Det er et uheldigt tidspunkt, man lukker ned på i forhold til besøg af gæstesejlere i perioden, især da vi nu har fået alle afmærkninger justeret mellem Kong Frederik IXs Bro og Gedser, siger koordinator i SIG, Per Thomsen, i en pressemeddelelse fra sejlerne.

- Vi har grund til at forvente en strålende sejlersæson i 2021, efter at covid-19-truslen forhåbentlig er reduceret. August og september er normalt meget aktive sejlermåneder med mange
gæstesejlere især tyske sejlere syd fra, tilføjer han.

John Kildsgaard, der er formand for Bådklubben Guldborgsund i Nykøbing, undrer sig også over, at arbejdet skal begynde, mens sejlersæsonen stadig er i gang.

- Der burde være masser af tid i perioden fra 15. oktober til omkring 1. april. Her behøver man heller ikke at kunne åbne de enkelte gange som i august, der åbenbart er problematiske, siger han.

Annonce

Kan true kapsejlads

Den planlagte lukning kan også komme til at true den nye kapsejlads "Guldborgsund Baltic Race", som for nylig blev annonceret som afløser for Vegvisir Race. Den skal nemlig efter planen finde sted i perioden fra torsdag 26. til lørdag 28. august.

- Vi forventer, at en hel del tyske sejlere vil komme til Nykøbing via sundets sydlige del, og derfor vil en lukning af broen have meget uheldige indvirkninger på muligheden for at anduve Nykøbing med kapsejlende både.

- Det kan i yderste konsekvens true arrangementet. Derfor oplever vi også lydhørhed fra myndighederne for at fnde lempelige løsninger, siger formanden for Sejlforeningen Vikingen i Nykøbing, Carl Erik Juel Hansen.

Han tilføjer, at netop august måned er noget nær højsæson for tyske gæstesejlere i de lokale sejlklubber. En lukning af broen for gennemsejling vil det gøre det markant vanskeligere for gæsterne at sejle op gennem Guldborgsund.

- Disse gæstesejlere er en meget vigtig del af indtægtsgrundlaget for de lokale sejlklubber i hele Smålandsfarvandet - og ikke mindst de lokale handlende, som i forvejen er hårdt presset økonomisk, påpeger Carl Erik Juel Hansen.

Annonce

Eneste mulighed

For nogle af de lokale sejlklubber er åbninger af broklappen i Kong Frederik IX's Bro den eneste mulighed for at kunne sejle op i Smålandsfarvandet. Derfor vil en lukning af broklappen være et stort problem for dem, forklarer formanden for Lergravens Sejl og Fiskeriklub i Nykøbimg, Karl Erik Nielsen.

- For Lergravens Sejl- og Fiskeriklub og Nysted Sejlklub er åbninger af Frederik IX's Bro eneste mulighed for at kunne sejle direkte op i Smålandsfarvandet, ligesom de øvrige sejlklubber ikke kan sejle sydpå.

- Og eftersom omkring 80-90 procent af alle sejlture fra de lokale klubber går nordpå og tilbage igen, er det et meget stort problem for de klubber, der ligger syd for broen, at den ikke åbner midt i ferie- og sejlersæsonen Tilsvarende gælder naturligvis for de øvrige sejlende turister, som der er mange af i august, siger han.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: HENRIK TONNESEN

Lokalbanerne er også velfærd! 10. april 2021 kl. 19.49

AF: TOM AHLQVIST

Nedrivningstruede… 08. april 2021 kl. 13.33

AF: LINDA SOMMER

Respekt for Maribo domkirke 05. april 2021 kl. 16.43

AF: JOHN WENNERWALD

VM i Qatar 05. april 2021 kl. 09.32

AF: JESPER LORENTZEN

Biodiversitet og vejkanter 03. april 2021 kl. 19.00

AF: PAW HALLANDSON

Sol og vind går helt i sort… 02. april 2021 kl. 21.47

Annonce

ANNONCE