Lokal lærer er prisbelønnet for sit projekt om tv-serien Skams muligheder i undervisningen.
NYKØBING Den populære, norske tv-serie Skam er i de senere år blevet brugt som undervisningsmateriale i masser af danske klasselokaler. Til at lære elever i de store klasser at tale norsk, lave personkarakteristikker og til at bruge berettermodellen korrekt.
Men fiktionsserien, der handler om norske gymnasieelevers problemer med kærlighed, venskaber, mobning, studieliv, seksualitet og religion, er så magisk og fin, at lærerne risikerer at ødelægge mere, end de gavner, når de underviser.
Det mener 25-årige Josephine Møllenbach, som er nyuddannet lærer og arbejder på Østerbroskolen i Nykøbing.
Årets bedste
Hun har netop modtaget en pris for at have skrevet et af årets bedste bachelorprojekter på læreruddannelserne i hele landet. Hendes opgave handler netop om, hvordan Skam kan bruges i undervisningen på en ny og bedre måde.
- En af vores vigtigste opgaver i danskfaget er at undervise i dannelse. Og her kan Skam og anden god fiktion virkelig bidrage med noget. Fiktion kan give os en kropslig reaktion, når vi bliver helt opslugt af de karakterer, vi føler med. Deres tanker og handlinger påvirker os, og vi lærer derigennem, hvem vi selv er. Når man ser fiktion som Skam eller for eksempel Harry Potter eller Klovn, bliver vi klogere på os selv og vores egne valg og handlinger, men også på andres måder at tænke og handle på. Det er der, elever i 9. klasse virkelig kan lære noget om dannelse, forklarer Josephine Møllenbach.
Det nysyn på fiktion i undervisning har et dommerpanel netop belønnet hende for.
Prisen består foruden anerkendelsen af et pengebeløb, en kande fra Kähler og boggavekort fra Hans Reitzels Forlag. Bag uddelingen står Lærerprofession.dk, der drives af landets professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen i fællesskab.
Coronaboble
Josephine Møllenbach er stolt, glad og temmelig overvældet.
- I foråret sad jeg alene 18 timer om dagen i min lille coronaboble og skrev mit projekt. Jeg havde ikke rigtigt fornemmelsen af, at det var noget særligt. Så jeg er da mega glad for anerkendelsen. Jeg elsker at gå i skole, og sådan en opgave er jo ligesom min sport. Jeg føler, at jeg har vundet en medalje, fortæller Josephine Møllenbach, som trods sin unge alder er en erfaren folkeskolelærer allerede.
Hun blev ansat på Østre Skole som vikar lige efter gymnasiet, så dette skoleår er hendes syvende som underviser. Læreruddannelsen har hun taget sideløbende, og med eksamensbeviset fulgte en fastansættelse i sommer.
Respekt for lærere, tak
Prisen har også andre aspekter for Josephine Møllenbach, som gerne vil benytte den til at slå et slag for respekt for lærergerningen.
Hun tog et højt karaktergennemsnit med sig fra gymnasiet og alle - inklusive hende selv - forventede, at hun skulle veksle sin guldrandede studentereksamen til en studieplads på en af universitetets "dyre" uddannelser.
- Jeg søgte også ind, men fortrød. For jeg har altid villet være folkeskolelærer. Jeg synes, at det er et af de vigtigste job, man kan have. Det er vildt givende at dele sin viden og være med til at give eleverne et godt fundament. Jeg elsker det fællesskab, man kan have i en klasse, hvor man bliver som en lille familie, der passer på hinanden og klarer tingene sammen, fortæller Josephine Møllenbach og fortsætter:
- Derfor generer det mig, at der er så lidt respekt for læreruddannelsen. Den er ikke sidste udvej, hvis man ikke kan andet. Heller ikke på Lolland-Falster. Vi kan noget vigtigt, og mon ikke de fleste forældre gerne vil have dygtige lærere til deres børn? spørger Josephine Møllenbach med en appel om mere positiv omtale af det, hun og hendes kolleger gør hver dag.