BILLEDSERIE: 650 elever fra 6. klassetrin snuser til fremtiden på erhvervsskoledag.
NYKØBING Hvad skal jeg være, når jeg bliver stor? Det spørgsmål har store børn gennem alle tider stillet sig selv. Svaret er ikke blevet lettere i de senere generationer, hvor mulighederne på arbejdsmarkedet er blevet større, og det ikke længere er en selvfølge at blive det samme som sine forældre.
På Erhvervsskolernes Dag, der finder sted hvert år i oktober, kan elever på 6. klassetrin komme ud og prøve virkelige fag af, og eleverne kan få en fornemmelse af, hvad de måske gerne vil arbejde med, når de er blevet voksne.
Torsdag brugte 650 elever fra 6. klasserne på folkeskoler og privatskoler i Guldborgsund Kommune det meste af dagen på erhvervsskolerne Celf, Sosu-skolen og htx og hhx på Merkurs Plads i forskellige værksteder, hvor de arbejdede med alt fra madlavning til bilmekanik.
Celf har stået for at afvikle erhvervsskolernes dag de seneste 12 år, men i år blev det hele lidt anderledes.
- I år har vi i højere grad haft fokus på, at eleverne forberedte sig, for eksempel at de i grupper har undersøgt uddannelserne hjemme på skolerne, forklarer Lena Pind, der er koordinator på Celf.
Et lettere valg af uddannelse
Eleverne bliver i klasseværelserne klogere på, om fagene for eksempel kræver god fysik, har meget med mennesker at gøre, eller om de foregår ude eller inde. Førhen besøgte eleverne erhvervsuddannelserne helt uden at have lavet hjemmearbejde.
- Vi ændrer det, fordi vi ønsker, at elevernes udsyn til ungdomsuddannelserne skal være så stort som muligt. Jo flere fag og uddannelser, de møder på deres vej, jo bedre kan de træffe et kvalificeret valg, når de står og skal vælge ungdomsuddannelse efter folkeskolen, siger Lena Pind.
På Celf, Sosu-skolen og erhvervsgymnasierne får folkeskoleeleverne især rig lejlighed til at tale med de elever, som går der.
- Det er godt, fordi eleverne er de bedste til at vise og fortælle om deres fag, siger Lena Pind.
I de forgangne år vendte eleverne tilbage til skolen dagen efter, men også her er der ændringer.
- Efterfølgende skal eleverne reflektere og præsentere, hvad de kom frem til før, under og efter besøget på uddannelserne. Det kan selvfølgelig ikke stå alene og gør det heller ikke, for der er meget lærdom, når de unge mennesker skal beslutte sig for en karriere. Men vi øger chancerne for, at eleverne kan træffe oplyste valg omkring deres fremtidige job og karriere, siger Lena Pind.
På dette års erhvervsskoledag var hovedparten af eleverne på Celf på Kringelborg Allé. Her var der blandt andet et hold, der i madlavning og gastronomi lavede frokostretter, og i tømrerafdelingen lavede hver elev en strandstol som de kunne tage med sig hjem.