cookie-og-privatlivspolitik
Der er lavet udkast til otte forskellige ruter, hvor børnene sikkert kan komme i skole.
Der er lavet udkast til otte forskellige ruter, hvor børnene sikkert kan komme i skole.
Foto: Rambøll

Guldborgsund

Skoleelever skal cykle ad små veje

Park & Vej foreslår alternative cykelruter, så skolebørn kommer sikkert i skole.




12. februar 2020 kl. 17:40 Af Andreas Johansen

Annonce

NYKØBING Når Guldborgsund Kommune fra skoleåret 2020/2021 lukker endeligt ned for Østre Skole og sammenlægger den med Lindeskovskolen, kommer mange børn og unge til at skulle ud på veje som Gedservej, hvor bilisterne har en tungere speederfod på det lange, lige stykke vej.

Det viser en rapport udarbejdet af konsultentvirksomheden Rambøll på foranledning af Guldborgsund Kommune. Rapporten kommer også med otte anbefalede cykelruter, som skal sikre, at de mindste kommer godt og sikkert til og fra skole.

På nuværende tidspunkt drøftes der, hvorledes kommunen i samarbejde med forældre og Lindeskovskolen bedst muligt kan sikre, at skolevejen rammer så få udfordringer, som muligt.

Der er ifølge Martin Steenstrup, leder af Park & Vej i Guldborgsund Kommune, sat 2.500.000 kroner af til at sikre skolevejen, hvilket udelukker de mest åbenlyse løsningsforslag.


Otte forslag til cykelruter

- Vores forslag på nuværende tidspunkt er at lave anbefalede cykelruter. I rapporten fra Rambøll er der udarbejdet otte forslag til ruter, som går via de små veje. Uanset om man vil det eller ej, er der jo nogle bilister, der skal køre på vejene også, forklarer Martin Steenstrup.

Trafikplanen, der er udarbejdet af konsulentvirksomheden Rambøll, indeholder en såkaldt trafikanalyse. Analysen giver et overblik over, hvor megen trafik der er på de største indfaldsveje ved Lindeskovskolen.

"På baggrund af hverdagsdøgnstrafikken i området kan det konstateres, at Vesterskovvej og Prinsholmvej fungerer som omfartsveje, hvor er der registreret henholdsvis cirka. 8.300 og 7.800 køretøjer per hverdagsdøgn. Derudover er Rosendahlsgade med cirka 3.300 køretøjer per hverdagsdøgn den mest trafikerede bygade i projektområdet. Trafikkens størrelse på Rosendahlsgade skyldes primært VUC Storstrøm på Bispegade," står der i rapporten.

Rapporten lægger ikke op til, at der skal bygges nye cykelstier. Budgettet på 2.500.000 kroner skal også gøre plads til en parkeringsplads ved Lindeskovskolen.

- Mere end halvdelen af budgettet går umiddelbart til at forbedre parkeringsforholdene ved skolen, og man får ikke meget cykelsti for en million kroner. Hvis der skal bygges cykelsti på de større veje, må vi have sagen op politisk, og så må vi se, om det beløb er noget, politikerne har en interesse i at få skruet på, siger Martin Steenstrup.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: EVA TERNDRUP

Halal. 27. februar 2020 kl. 11.41

AF: JOHN WENNERWALD

Endelig ændres voldtægtsparagraffen 23. februar 2020 kl. 21.40

AF: MARTIN WOUTERS

per 1. marts har vi en… 21. februar 2020 kl. 15.06

AF: MARTIN WOUTERS

per 1. marts har vi en… 21. februar 2020 kl. 15.06

AF: JOHN WENNERWALD

Tak til borgerne 16. februar 2020 kl. 21.15

AF: BJARKE ROSENKILDE

Beåndet eller åndløs 16. februar 2020 kl. 19.58

Annonce