Park & Vej foreslår alternative cykelruter, så skolebørn kommer sikkert i skole.
NYKØBING Når Guldborgsund Kommune fra skoleåret 2020/2021 lukker endeligt ned for Østre Skole og sammenlægger den med Lindeskovskolen, kommer mange børn og unge til at skulle ud på veje som Gedservej, hvor bilisterne har en tungere speederfod på det lange, lige stykke vej.
Det viser en rapport udarbejdet af konsultentvirksomheden Rambøll på foranledning af Guldborgsund Kommune. Rapporten kommer også med otte anbefalede cykelruter, som skal sikre, at de mindste kommer godt og sikkert til og fra skole.
På nuværende tidspunkt drøftes der, hvorledes kommunen i samarbejde med forældre og Lindeskovskolen bedst muligt kan sikre, at skolevejen rammer så få udfordringer, som muligt.
Der er ifølge Martin Steenstrup, leder af Park & Vej i Guldborgsund Kommune, sat 2.500.000 kroner af til at sikre skolevejen, hvilket udelukker de mest åbenlyse løsningsforslag.
Otte forslag til cykelruter
- Vores forslag på nuværende tidspunkt er at lave anbefalede cykelruter. I rapporten fra Rambøll er der udarbejdet otte forslag til ruter, som går via de små veje. Uanset om man vil det eller ej, er der jo nogle bilister, der skal køre på vejene også, forklarer Martin Steenstrup.
Trafikplanen, der er udarbejdet af konsulentvirksomheden Rambøll, indeholder en såkaldt trafikanalyse. Analysen giver et overblik over, hvor megen trafik der er på de største indfaldsveje ved Lindeskovskolen.
"På baggrund af hverdagsdøgnstrafikken i området kan det konstateres, at Vesterskovvej og Prinsholmvej fungerer som omfartsveje, hvor er der registreret henholdsvis cirka. 8.300 og 7.800 køretøjer per hverdagsdøgn. Derudover er Rosendahlsgade med cirka 3.300 køretøjer per hverdagsdøgn den mest trafikerede bygade i projektområdet. Trafikkens størrelse på Rosendahlsgade skyldes primært VUC Storstrøm på Bispegade," står der i rapporten.
Rapporten lægger ikke op til, at der skal bygges nye cykelstier. Budgettet på 2.500.000 kroner skal også gøre plads til en parkeringsplads ved Lindeskovskolen.
- Mere end halvdelen af budgettet går umiddelbart til at forbedre parkeringsforholdene ved skolen, og man får ikke meget cykelsti for en million kroner. Hvis der skal bygges cykelsti på de større veje, må vi have sagen op politisk, og så må vi se, om det beløb er noget, politikerne har en interesse i at få skruet på, siger Martin Steenstrup.