cookie-og-privatlivspolitik
Pælespærringen, der blandt andet består af tætstillede mindre pæle eller stager, der er nedsat i bunden af sundet, er godt bevaret og af en uventet stor dimension, med en bredde på måske over 30 meter.

3

Billeder

Pælespærringen, der blandt andet består af tætstillede mindre pæle eller stager, der er nedsat i bunden af sundet, er godt bevaret og af en uventet stor dimension, med en bredde på måske over 30 meter.
Foto: Andreas K. Bloch

Guldborgsund

Spærringer fundet under vand

I gammel tid gjorde man, hvad man kunne for at holde ubudne gæster ude af Guldborgsund.




10. juli 2021 kl. 11:10 Af Margit Olsen

NYKØBING I de seneste dage har der ligget et mindre undersøgelsesfartøj tæt ved Kong Frederik IX's Bro ved Nykøbing.

Båden tilhører Vikingeskibsmuseet og er bemandet af et hold marinarkæologer, der har gennemført første etape af en række forundersøgelser af området omkring broen, inden broen i den kommende tid skal udvides med et ekstra jernbanespor.


Værn mod ubudne gæster

Der er nogle pæle stikkende op fra havbunden, som givetvis er fra en såkaldt pælespærring, der i fortiden blev anlagt for at forhindre uvelkomne fremmede i at sejle ind og sprede død og ødelæggelse.

På forhånd var der kendskab til pælene ved broen, da dykkere tilbage i 1968 - i forbindelse med nedlægning af søkabler på tværs af Guldborgsund - fandt en tæt række pæle, der stod lodret op fra bunden på begge sider af sejlrenden, lige nord for Kong Frederik IX's Bro.

- Men dengang lød meldingen fra dykkerne, at der ikke var mere tilbage af pælene, men det er der, og de går tværs over sundet og findes også stadig i sejlrenden, viser vores dykkerundersøgelser i denne uge, fortæller udgravningsleder Mikkel H. Thomsen.

Annonce

Indtil videre har arkæologerne fundet pæle i flere størrelser i det massive bælte af nedrammede pæle.

Pælene er tilspidsede i enden og er nedstukket i den bløde dynd - som arkæologerne kalder gytje - der ligger på bunden af sundet netop på dette sted.


Alder skal undersøges

Det er endnu ikke muligt nøjagtigt at fastslå alderen på anlægget. Men de fundne pæle har spor, der tyder på en ret høj alder. De er helt bløde og er derfor blevet zigzag-formede af trykket fra det omgivende vand og gytje.

Pælespærringen kan være fra jernalder eller vikingetid, men det kan også dreje sig om en regulering af sejladsmulighederne gennem sundet i middelalderen.

- Nogle af pælene kan også stamme fra byggeriet af broen i starten af 1960'erne. Det vil vores undersøgelser den kommende tid vise. I slutningen af i år vender vi tilbage og undersøger bunden syd for broen, siger Mikkel H. Thomsen.

Annonce

Etaperne i undersøgelserne skal helst passes ind, så de ikke forsinker byggeriet af den ekstra jernbanebro, som bygges i forbindelse med udbygningen af jernbanen til Femern.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Penge til kernevelfærd 26. oktober 2021 kl. 22.23

AF: LINDA SOMMER

Femø – Hvor himlen kysser jorden 26. oktober 2021 kl. 22.21

AF: LINDA SOMMER

For mange unge ”flager ud”… 26. oktober 2021 kl. 22.20

AF: KENNETH REICK NIELSEN

3 spørgsmål, stillet fra en… 26. oktober 2021 kl. 15.18

AF: TOM AHLQVIST

Affaldssortering klima… 26. oktober 2021 kl. 08.27

AF: JOHN WENNERWALD

Vi skal tage klimaansvar 24. oktober 2021 kl. 22.06

Annonce

ANNONCE