I gammel tid gjorde man, hvad man kunne for at holde ubudne gæster ude af Guldborgsund.
NYKØBING I de seneste dage har der ligget et mindre undersøgelsesfartøj tæt ved Kong Frederik IX's Bro ved Nykøbing.
Båden tilhører Vikingeskibsmuseet og er bemandet af et hold marinarkæologer, der har gennemført første etape af en række forundersøgelser af området omkring broen, inden broen i den kommende tid skal udvides med et ekstra jernbanespor.
Værn mod ubudne gæster
Der er nogle pæle stikkende op fra havbunden, som givetvis er fra en såkaldt pælespærring, der i fortiden blev anlagt for at forhindre uvelkomne fremmede i at sejle ind og sprede død og ødelæggelse.
På forhånd var der kendskab til pælene ved broen, da dykkere tilbage i 1968 - i forbindelse med nedlægning af søkabler på tværs af Guldborgsund - fandt en tæt række pæle, der stod lodret op fra bunden på begge sider af sejlrenden, lige nord for Kong Frederik IX's Bro.
- Men dengang lød meldingen fra dykkerne, at der ikke var mere tilbage af pælene, men det er der, og de går tværs over sundet og findes også stadig i sejlrenden, viser vores dykkerundersøgelser i denne uge, fortæller udgravningsleder Mikkel H. Thomsen.
Indtil videre har arkæologerne fundet pæle i flere størrelser i det massive bælte af nedrammede pæle.
Pælene er tilspidsede i enden og er nedstukket i den bløde dynd - som arkæologerne kalder gytje - der ligger på bunden af sundet netop på dette sted.
Alder skal undersøges
Det er endnu ikke muligt nøjagtigt at fastslå alderen på anlægget. Men de fundne pæle har spor, der tyder på en ret høj alder. De er helt bløde og er derfor blevet zigzag-formede af trykket fra det omgivende vand og gytje.
Pælespærringen kan være fra jernalder eller vikingetid, men det kan også dreje sig om en regulering af sejladsmulighederne gennem sundet i middelalderen.
- Nogle af pælene kan også stamme fra byggeriet af broen i starten af 1960'erne. Det vil vores undersøgelser den kommende tid vise. I slutningen af i år vender vi tilbage og undersøger bunden syd for broen, siger Mikkel H. Thomsen.
Etaperne i undersøgelserne skal helst passes ind, så de ikke forsinker byggeriet af den ekstra jernbanebro, som bygges i forbindelse med udbygningen af jernbanen til Femern.