cookie-og-privatlivspolitik
Tyske turister har haft problemer med at komme med rute 737, som kører her fra Nykøbing via Horbelev og Hesnæs til Stubbekøbing.
Tyske turister har haft problemer med at komme med rute 737, som kører her fra Nykøbing via Horbelev og Hesnæs til Stubbekøbing.
Foto: Ingrid Riis

Guldborgsund

Stadig ikke kontanter i busserne

Vil ved hjælp af opslag hjælpe turister til køb af busbilletter.




03. august 2020 kl. 11:56 Af Bjarne Arildsen

Annonce

HESNÆS Der er nu to slags hjælp på vej til de udenlandske turister, der har svært ved at bruge de lokale busser på Lolland-Falster.

For det første er der - via Visit Lolland-Falster - sat en kampage med informationer i gang til områdets turistkontorer, havne og campingpladser.

Her skal der sættes opslag op med oplysninger om, hvordan man kan købe billetter til busserne. Opslagene skal være på dansk, engelsk og tysk.

For det andet har busselskabet Movia sendt en meddelelse til sine chauffører om, at de - så godt de kan - skal hjælpe turisterne med at købe billetter til busserne.


Havnefoged råbte op

Begge dele - info-kampagne og chauffør-hjælp - skyldes et opråb, som havnefoged Søren Hejlskov fra Hesnæs er kommet med.

Han har i denne sommer oplevet, at flere tyske sejlerfamilier i Hesnæs ikke kunne komme med rute 737, fordi de kun havde kontanter at betale med.

Ifølge en landsdækkende aftale mellem busselskaber og chaufførernes fagforening skal chaufførerne ikke tage imod penge af fare for coronasmitte.

Turisterne var derfor henvist til at betale med danske rejsekort, som de ikke har, eller via smartphones, som en del heller ikke har.

- Tyskerne er jo ikke så digitale, som vi er herhjemme, sagde Søren Hejlskov blandt andet til Folketidende torsdag.

Han sagde ved samme lejlighed, at dårlige oplevelser kunne få turisterne til at blive væk en anden gang.


Gik til borgmesteren

Et par dage forinden havde havnefogeden taget kontakt til borgmester John Brædder (G) for at fortælle ham om problemet for turisterne.

John Brædder henvendte sig til Dorthe Nøhr Pedersen, der er direktør i Movia.

Her lovede man at udsende information om, hvordan turisterne via en app kan købe busbilletter.

Borgmesteren fik også fat i Visit Lolland-Falster for at få denne organisation til at sætte opslag op dér, hvor der er mange turister.

- Der er behov for at kommunikere til gæsterne og hjælpe dem med dette, skriver Brian Lindorf Hansen, der er destinationschef i Visit Lolland-Falster, til lokale turistfolk.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Kampen om velfærden 20. september 2020 kl. 21.39

AF: MARTIN WOUTERS

er dette rigtigt at man vil… 18. september 2020 kl. 17.07

AF: MARTIN WOUTERS

lindholm ghetto 18. september 2020 kl. 17.00

AF: MARTIN WOUTERS

storstrøms bro 17. september 2020 kl. 13.57

AF: HENNING ABILDGAARD

Hastværk med… 15. september 2020 kl. 21.07

AF: JOHN WENNERWALD

Det skal være nemt at være syg 13. september 2020 kl. 22.19

Annonce