Vejdirektoratet har lavet undersøgelse før opgradering af farlig vej
NYKØBING Vejdirektoratet er nu klar med den vvm-undersøgelse, der går forud for opgraderingen af rute E55 på de 9,4 kilometer mellem Nykøbing Falster Omfartsvej og Sydmotorvejen.
Løsningen på den stærkt trafikerede og farlige vejs fremtid er ifølge Vejdirektoratet enten at udbygge den eksisterende vej til fire spor eller en såkaldt 2+1 spor-løsning, hvor kørselsretningerne skiftes til at have et eller to kørespor at køre i.
Derudover skal adgangen fra sideveje reduceres væsentligt, og sidevejene skal samles i fire kryds, som bliver enten lysregulerede eller rundkørsler.
Som vejen er nu, må man køre mellem 80 og 60 kilometer i timen, men ifølge Vejdirektoratets fremtidsscenarie skal hastigheden i fremtiden ligge på 80 kilometer i timen - og 70 mellem krydsene.
E55 skal også have en en meter bred asfalteret spærreflade, der adskiller de to kørselsretninger.
Hvis man vælger den store model, vil det ifølge Vejdirektoratets økonomiske overslag koste op mod 498 millioner kroner, mens en 2+1 model kan laves for cirka 452 millioner kroner.
For at få plads til nye spor er der ifølge vvm-undersøgelsen behov for ombygning af de veje, stier og passager, som krydser den eksisterende E55.
Der er også regnet på en mindre og billigere model til knapt 48 millioner kroner, som ifølge Vejdirektoratet vil kunne løse nogle af de trafikale problemer og måske kun på kort sigt.
Her er der tale om en løsning med den eksisterende tosporede vej, hvor der kun laves mindre ændringer, der skal få trafikken til at glide nemmere i krydsene Skovalleen/Gaabensevej, E55/Nordensvej/Holmen og E55/Eskilstrup Vestergade.