Danmarks Jernbaner går ind i sag om bus-nedskæringer.
SYDFALSTER Flere nedskæringer på den kollektive trafik til Gedser er dårligt nyt i Landsforeningen Danske Jernbaner. Her har medlemmerne i årevis kæmpet for at få toget tilbage på skinnerne mellem Nykøbing og Gedser, hvor det sidste ikke-veterantog afgik i 2009.
Men landsforeningens engagement gælder al kollektiv trafik, og Region Sjællands planer om at skære det ugentlige antal afgange på busruten 740 ned fra 135 til 100 er ikke acceptabelt, fastslår Anders Madsen, der er styrelsesmedlem i infrastrukturudvalget i Landsforeningen Danmarks Jernbaner.
- Det, der grundlæggende er vigtigt for os, er at få trafikbetjening på Sydfalster, der dels udnytter baneforbindelsen og dels bremser privatbilismen. Vi finder, at det ikke bare er manglen på økonomi, der er årsag til problemerne. Det er også mange års manglende politisk vilje til at fremme en helhedsorienteret infrastruktur, mener Anders Madsen.
Det er derfor faldet ham for brystet, at Guldborgsund Kommunes borgmester John Brædder (G) i sidste uge gav udtryk for, at kommunen ser med størst bekymring på besparelserne på busruten mellem Sakskøbing og Vordingborg, og at "timedriften i de vågne timer på ruten til Gedser ud af alle onder er til at leve med".
- Der er grund til bekymring efter borgmesterens seneste udmelding, hvor han meddelte, at han ikke vil arbejde for bedre kollektiv trafik til Gedser og samtidig nedgjorde skoleelever og ældre borgere, som er afhængige af transportmuligheder i den sydlige del af kommunen, returnerer Anders Madsen, som søger hjælp på Christiansborg, hvor Landsforeningen Danske Jernbaner har kontakt med folketingsmedlem Eva Flyvholm fra Enhedslisten, som tidligere har vist interesse for den kollektive trafik på Sydfalster.
Hun har forsøgt at få både erhvervsministeren og trafikministeren til at gå ind i sagen om besparelser på bustrafikken i regionen - hidtil uden held. Men Danske Jernbaner vil presse yderligere på.
- Den nuværende situation taget i betragtning er det på tide at kaste flere bolde i luften, når det handler om flere transportmuligheder. Der er tale om snæversynethed, når politikere og myndigheder fokuserer på buskørsel alene. Region Sjælland ønsker tilsyneladende ikke at medtage jernbanen i trafikplanlægningen. Regionens nuværende besparelser på infrastrukturen er i øvrigt pålagt oppefra, hvorfor vi ser os tvunget til at handle landspolitisk for at få jernbanestrækningen mellem Nykøbing og Gedser i spil.
Landsforeningen Dansk Jernbaner har altså langt fra opgivet at få toget til at køre til Gedser igen. Heller ikke selv om skinnerne er overdraget til Bevaringsforeningen Gedser Remise, som kører veterantog på dem.
- Vi er naturligvis klar over udfordringerne med at køre den nuværende veterantogskørsel på samme bane som ordinær jernbanedrift, men der er vi slet ikke endnu. Foreløbig handler det om at vække den politiske interesse og skaffe flere og bedre kollektive transportmuligheder til Gedser, konstaterer Anders Madsen.
Læs mere i Folketidendes papiravis tirsdag.