René Christensen presser på for E55-udvidelse
NYKØBING Fredag kørte en personbil og en skraldebil frontalt sammen på E55 mellem Nykøbing og Sydmotorvejen, og en 25-årig mand mistede livet. Den ulykke nævnte folketingsmedlem René Christensen (DF), da han i går mødtes med transportminister Benny Engelbrecht (S).
Mødet havde René Christensen bedt om for dels at hilse på den nye minister og dels at presse på for at få afsat penge til at opgradere E55.
Som bekendt er der indledt et arbejde med at udarbejde en VVM-undersøgelse, der skal bruges til, at Vejdirektoratet kan lave et egentligt beslutningsgrundlag, som Folketinget kan tage stilling til. Men allerede før valget var der enighed i blå blok om at afsætte 450 millioner kroner til projektet.
Benny Engelbrecht vil dog lave en ny trafikaftale, og det er derfor, René Christensen nu igen lobbyer for vejprojektet.
- Det gik rigtig godt. Ministeren kender vejen. Og desværre, må man sige, er det færdselsuheld, der skete ved rastepladsen, også et argument for, at projektet bliver ved med at være der, når han indkalder til forhandlinger igen. Og det er desværre ikke første gang, der er sket en dødsulykke.
Men kan man vide, om en opgradering af vejen ville have afværget ulykken?
- Ja, det ville den, hvis det bliver den løsning, vi pegede på, siger han og forklarer, at det er en motortrafikvej med et autoværn i midten, der vil forhindre frontal-sammenstød.
Umiddelbart er projektet sat på skinner i og med, at planarbejdet er i gang. Men i blå bloks plan var E55-projektet prioriteret som et af de første, der skulle gennemføres, og René Christensen frygter, at det nu kan glide ned ad listen.
- Rundt om i landet ligger mange færdige VVM-redegørelser. Det vigtige er, at de 450 millioner kroner bliver sat af. Og finansieringen er til stede. Den plan for over 100 milliarder kroner, blå blok fremlagde, er fuldt finansieret. Så pengene er der, hvis ikke man vælger at bruge dem til noget andet, siger han.
De mange millioner er nødvendige, fordi projektet er omfattende. Bliver det en motortrafikvej, vil man kunne køre 90 eller måske 100 kilometer i timen, og det vil få konsekvenser for de huse, der har indkørsler lige ud til vejen.
- Der ligger mange huse på Gaabensevej med udkørsler. Så det kan blive nødvendigt at opkøbe huse og lave et helt andet vejforløb, for man kan ikke have udkørsler til en vej, hvor der bliver kørt 100 kilometer i timen, påpeger René Christensen.