cookie-og-privatlivspolitik
I dag skal Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen se nærmere på E55-strækningen nord for Nykøbing.

Foto: Anders Knudsen

Guldborgsund

Vejprojekter genberegnes, men E55-plan er rentabel

Landstrafikmodellen er blevet opdateret, så en række infrastrukturprojekter skal genberegnes, men transportministeren ser positivt på udvidelse af landevej.




26. december 2020 kl. 11:48 Af David Arnholm

GULDBORGSUND Det har trukket ud og trukket ud med regeringens ønske om at forhandle en plan for investeringer i infrastrukturprojekter. Transportminister Benny Engelbrecht (S) fortæller dog, at han forventer at kunne indlede dem i begyndelsen af det nye år og afslutte dem inden sommerferien.

Et af de projekter, der indgår i den store pulje af mulige projekter, er udvidelsen af E55 mellem Nykøbing og motorvejen på Nordfalster.

Her er der som bekendt problemer med sikkerheden, og Guldborgsund Kommune presser på for at få forbedret vejen.

Men inden politikerne kan sætte sig sammen og prioritere, hvilke projekter der skal sættes i gang, og hvilke der skal vente, er der en opgave, der skal løses.

Transportministeriet har nemlig fået opdateret Landstrafikmodellen. Det er en model, der er udviklet til at belyse de overordnede trafikstrømme i Danmark samt mellem Danmark og udlandet, og den ser både på økonomien, befolkningens udvikling, brugen af forskellige transportformer og alt muligt andet.

Annonce

E55-udvidelsen er beregnet efter den nye model, men en række andre projekter, der har været på tegnebrættet i længere tid, er beregnet efter den gamle model. Og de skal nu genberegnes med udgangspunkt i den nye model.

- Nogle projekter er beregnet efter den gamle model og nogle efter den nye, men så kan man ikke sammenligne dem. Derfor er vi ved at genberegne, så man kan holde dem op imod hinanden, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Han forklarer, at den nye model regner med mere konservative tal og vurderer trængsel mere detaljeret hen over et døgn. Det betyder alt sammen, at den nye model bliver mere retvisende. Men det betyder også, at det kan være lidt sværere for nogle projekter at få en anbefaling.

Så hvis ikke de gamle projekter blev genberegnet efter den nye model, ville et projekt som E55-opgraderingen stå ringere end nogle af de andre projekter, forklarer ministeren.

- Men skal vi træffe beslutninger, der rækker 10 år ud i fremtiden, skal projekterne måles med den samme regnestok, uddyber han og tilføjer, at de nye beregninger ventes at være klar i begyndelsen af det nye år.

Annonce

- Nogle projekter falder lidt bedre ud og nogle lidt dårligere, for nogle strækninger kom med den gamle til at se bedre ud, end de i virkeligheden var. Men projektet ved Nykøbing er rentabelt, når man regner med den nye model. Så man skal ikke gå og have ondt i maven over, at vi genberegner de andre projekter, forsikrer Benny Engelbrecht.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Radio Loud 11. april 2021 kl. 22.42

AF: HENRIK TONNESEN

Lokalbanerne er også velfærd! 10. april 2021 kl. 19.49

AF: TOM AHLQVIST

Nedrivningstruede… 08. april 2021 kl. 13.33

AF: LINDA SOMMER

Respekt for Maribo domkirke 05. april 2021 kl. 16.43

AF: JOHN WENNERWALD

VM i Qatar 05. april 2021 kl. 09.32

AF: JESPER LORENTZEN

Biodiversitet og vejkanter 03. april 2021 kl. 19.00

Annonce

ANNONCE