cookie-og-privatlivspolitik
Afstanden mellem de to midterheller ved indkørslen til rundkørslen er for smal til, at landbrugskøretøjer kan passere, og det kan føre til farlige situationer, fordi køretøjerne i stedet vælger at køre højre om hellen og efterfølgende trække ind i venstre vognbane på vej rundt i rundkørslen, lyder kritikken.
Afstanden mellem de to midterheller ved indkørslen til rundkørslen er for smal til, at landbrugskøretøjer kan passere, og det kan føre til farlige situationer, fordi køretøjerne i stedet vælger at køre højre om hellen og efterfølgende trække ind i venstre vognbane på vej rundt i rundkørslen, lyder kritikken.
Foto: Anders Knudsen

Guldborgsund

Vil have ændret rundkørsel ændret igen

Ændring i uheldsramt rundkørsel gør det svært for landbrugskøretøjer at komme igennem, lyder det.




26. oktober 2021 kl. 18:30 Af Jakob Poulsen

NYKØBING Ugen før efterårsferien blev hastighedsgrænsen sat ned og indkørslen til rundkørslen ved Skovalléen og Nykøbing Falster Omfartsvej ændret for trafikanter, der kommer nordfra. Det er Vejdirektoratet, der har stået for ændringen, som blev lavet for at løse problemet med, at lastbiler med eksempelvis skinker vælter om på siden, når de passerer gennem rundkørslen.

Men blot en god uges tid senere kræver både formanden for landbrugsorganisationen Dansk Landbrug Sydhavsøerne samt Guldborgsund Kommune ændringen ændret.

Det skyldes ifølge en pressemeddelelse fra parterne, at der er for lidt plads mellem midterhelleanlægget og det nye helleanlæg, som Vejdirektoratet har sat op for at tvinge lastbilerne, der skal videre mod syd ad omfartsvejen, til at holde deres bane og dermed ned i fart.

- Som bruger af rundkørslen er jeg selvfølgelig glad for, at Vejdirektoratet har lyttet til de problemer, der har været tidligere, men det er ikke godt nok, når den valgte løsning nu betyder, at for eksempel almindelige landsbrugskøretøjer tvinges ud i hasarderede vognbaneskift for at komme til Sydfalster, siger John Nielsen, formand for Dansk Landbrug Sydhavsøerne, i pressemeddelelsen.

Ifølge pressemeddelelsen er problemet, at der kun er fire meter mellem de to helleanlæg i den vognbane, der leder trafikanterne mod omfartsvejen, men da mange traktorer med tvillingehjul er 4,5 meter brede, og flere andre landbrugskøretøjer også er mere end fire meter brede, kan de reelt ikke komme den vej igennem.

Annonce

I stedet er de ifølge pressemeddelelsen nødt til at tage vognbanen yderst til højre, som leder ind mod Nykøbing by, og så skifte vognbane i rundkørslen.

- Det er ikke ulovligt at skifte bane, men vejbaneskift i rundkørsler, hvor man har en inddeling i vejbaner som her, vil potentielt udgøre en risiko for en ulykke, skriver landbrugsorganisationen Vkst i en tekst vedhæftet pressemeddelelsen.

Ifølge Vkst kunne en løsning på problemet være at udvide indkørslen til inderbanen - altså den, der leder trafikken videre mod omfartsvejen - til fem meter i bredden ved at gøre midterhellen på venstre side af vognbanen smallere.


Udvalgsformand undrer sig

Formanden for Guldborgsund Kommunens teknik, miljø og ejendomsudvalg, Peter Bring-Larsen fra Guldborgsundlisten, er langt fra tilfreds og opfordrer Vejdirektoratet til at løse problemet hurtigst muligt.

- Det undrer mig, at Vejdirektoratet ikke har taget de nødvendige hensyn til landbruget og andre erhvervs lovlige kørsel på vores veje, da man ændrede ruten. Udover, at der nu er en markant øget risiko for sammenstød i rundkørslen, vil der helt sikkert være landmænd og brede transporter, der tvinges til at køre igennem Nykøbing by og banegårdskrydset for at komme til Sydfalster, hvilket vi jo med omfartsvejen netop ville undgå.

Annonce

- Vi har derfor brug for, at Vejdirektoratet hurtigst ændrer helleanlæggene i rundkørslen, så man undgår en øget risiko for uheld, samt at banegårdskrydset igen belastes unødigt med store køretøjer, siger han i pressemeddelelsen.

Overfor Folketidende uddyber han sin kritik:

- Vi har ikke talt med Vejdirektoratet endnu, men vi har talt meget med dem i forbindelse med de tidligere ulykker, der har været med væltede lastbiler, og der gjorde vi også opmærksom på, at vi er i et landbrugsområde, hvor man skal tage højde for landbrugskøretøjer på vejene.

- Men det, jeg synes, er allerværst, er, at man tvinger landbrugskøretøjerne til at skifte vognbane i rundkørslen. Det betyder jo, at der er biler, som skal videre ad omfartsvejen, der risikerer at komme i klemme, hvis et landbrugskøretøj trækker ind for at skifte bane. Jeg frygter det værste, og jeg synes, det er meget dårligt arbejde, de har lavet. Trafiksikkerheden er i den grad udfordret, siger Peter Bring-Larsen.

Hos Vejdirektoratet fortæller afdelingsleder Maria Lønsmand Meiner, at hun ikke har hørt om kritikken, før Folketidende kontakter hende.

Annonce

- Men de er velkomne til at henvende sig til os, og så vil vi selvfølgelig kigge på, om der er noget, der eventuelt skal ændres, siger hun.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LISE-LOTTE MOTYKA

Dagens Buket 24. november 2021 kl. 14.38

AF: MICHAEL SKOVBON

Hallo Folketidende!!!! 17. november 2021 kl. 11.59

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen vil… 16. november 2021 kl. 01.15

AF: JONAS SYLVESTER KASPERSEN

CO2 pris forklaret for Konservative 15. november 2021 kl. 16.12

AF: CHRIS MCKAY

Aftenskole ånder lettet op.… 15. november 2021 kl. 15.06

AF: MICHAEL SKOVBON

Er der en voksen til stede??? 15. november 2021 kl. 13.37

Annonce

ANNONCE