cookie-og-privatlivspolitik
Projektchef i Vejdirektoratet Niels Gottlieb kalder den nyligt placerede pylonfod for grundstenen til Storstrømsbroen.
Projektchef i Vejdirektoratet Niels Gottlieb kalder den nyligt placerede pylonfod for grundstenen til Storstrømsbroen.
Foto: Jens Genders/Vejdirektoratet/Free

Indland

12.000 ton tung betonfod på plads under kommende Storstrømsbro

Næste skridt i arbejdet med Danmarks tredjestørste bro bliver at bygge en arbejdsplatform oven på pylonfoden.




19. oktober 2021 kl. 18:08 Af Ritzau

Ved midnatstid natten mellem mandag og tirsdag blev fundamentet til pylonen på den nye Storstrømsbro placeret på havbunden i Storstrømmen.

Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Pylonen skal understøtte de kabler, som brofagene skal hænges op i.

- Det er en enorm betonklods, der er mere end 20 meter på den ene led og 34 meter på den anden led. Det svarer til mere end to normale parcelhusgrunde.

- Den skal udgøre fundamentet til en 100 meter høj pylon. Dermed er det grundstenen til Storstrømsbroen, siger Niels Gottlieb, der er projektchef i Vejdirektoratet.

Annonce

Den 12.000 ton tunge pylonfod blev søndag sejlet ud i Storstrømmen.

Fra klokken 18 mandag begyndte sænkningen af fundamentet, og omkring midnat stod den altså på havbunden.

Den nye Storstrømsbro bliver omkring fire kilometer lang. Den skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø og bliver Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.

Mandskabet var forberedt på at bruge flere forsøg til at ramme præcist, men ifølge projektchefen er første forsøg gået over al forventning.

Pylonfoden skulle nemlig placeres inden for fem centimeters nøjagtighed.

Annonce

- Det skyldes til dels den gode planlægning, der har været omkring hele operationen. Samtidig har der været gunstige vind- og strømforhold på det tidspunkt, hvor det blev lavet, siger Niels Gottlieb.

Næste skridt i arbejdet med pylonen er ifølge Vejdirektoratet, at der skal bygges en arbejdsplatform oven på pylonfoden.

Når pylonen er færdig, kommer den til at være cirka 100 meter over havoverfladen og veje cirka 32.000 ton.

Storstrømsbroen får en elektrificeret jernbane i to spor, en tosporet landevej og en gang- og cykelsti.

Det ventes, at broen er klar til biltrafik i 2024 og til jernbanetrafik i 2026.

Annonce




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LISE-LOTTE MOTYKA

Dagens Buket 24. november 2021 kl. 14.38

AF: MICHAEL SKOVBON

Hallo Folketidende!!!! 17. november 2021 kl. 11.59

AF: PER HØYEM

Tine Vinther Clausen vil… 16. november 2021 kl. 01.15

AF: JONAS SYLVESTER KASPERSEN

CO2 pris forklaret for Konservative 15. november 2021 kl. 16.12

Annonce

ANNONCE