cookie-og-privatlivspolitik
Otte procent af danskerne har ifølge en spørgeskemaundersøgelse anskaffet sig en elcykel. Det svarer til 376.000 personer. Yderligere 432.000 personer overvejer at gøre det. (Arkivfoto).
Otte procent af danskerne har ifølge en spørgeskemaundersøgelse anskaffet sig en elcykel. Det svarer til 376.000 personer. Yderligere 432.000 personer overvejer at gøre det. (Arkivfoto).
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Indland

376.000 danskere kører på elcykel på arbejde og i fritiden

47 procent bruger elcyklen som hel eller delvis erstatning for en bil, fremgår det af ny undersøgelse.




13. december 2019 kl. 12:50 Af Ritzau

Annonce

Der står flere og flere elcykler rundt omkring i danskernes carporte, udhuse, baggårde og cykelkældre.

Otte procent - svarende til 376.000 personer - ejer en elcykel, fremgår det af en spørgeskemaundersøgelse, som instituttet Kantar har lavet for Vejdirektoratet.

Cyklerne bruges blandt andet som transportmiddel til arbejde, ærinder og fritidsaktiviteter.

Mange bruger elcyklen som et alternativ til bilen, fremgår det af undersøgelsen, som bygger på interviews med 1500 personer.

47 procent svarer, at deres elcykel helt eller delvist har erstattet bilen.

- Det er rigtig godt, at elcyklen formår at trække så mange trafikanter ud af bilen og over på cykelstierne, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) i en pressemeddelelse.

Men selv om mange er glade for deres elcykler, er der også plads til forbedringer, når det gælder brugen af dem.

Næsten halvdelen af de adspurgte - 47 procent - erklærer sig enige i, at cykelstierne i byerne er for smalle. Det kan skabe farlige situationer for cyklisterne.

Hele 67 procent peger på, at mange cykelstier er dårligt vedligeholdt.

Undersøgelsen viser, at der er noget at arbejde med, lyder det fra Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

- Der har været en positiv udvikling i salget af elcykler de senere år, men vi har slet ikke set den eksplosion, man eksempelvis ser i Tyskland og Holland.

- Det kræver, at vi får den infrastruktur, der skal til, og at der arbejdes med incitamentsstrukturen, siger Klaus Bondam.

Han nævner, at der eksempelvis bør være et særligt befordringsfradrag for cyklister samt mulighed for virksomheder for at opnå tilskud til køb af cykler til medarbejdere.

Der bør ifølge direktøren også arbejdes med at skabe bredere cykelstier i byerne, så der bliver bedre plads til de forskellige typer af cykler.

Undersøgelsen viser også, at potentialet for elcykler er endnu større. 432.000 danskere overvejer ifølge undersøgelsen at anskaffe sig en elcykel.





KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Tak til borgerne 16. februar 2020 kl. 21.15

AF: BJARKE ROSENKILDE

Beåndet eller åndløs 16. februar 2020 kl. 19.58

AF: TOM AHLQVIST

Nok er Nok. 13. februar 2020 kl. 23.06

AF: JOHN WENNERWALD

Landbruget når ikke målet 09. februar 2020 kl. 21.34

Annonce