Personalet ved aktutelefonen 1813 i København kunne onsdag morgen ikke henvise til coronaprøver.
Borgere i Region Hovedstaden, der onsdag morgen ringede 1813 for at blive henvist til en coronaprøve, spildte deres tid.
Personalet, der tager telefonen på 1813, kunne nemlig ikke tilgå de "relevante systemer" og dermed henvise til en coronaprøve. Problemet er siden blevet løst.
Det oplyser Region Hovedstadens Akutberedskab på Twitter onsdag morgen.
- 1813 kan i øjeblikket ikke tilgå relevante systemer og dermed ikke oprette disse henvisninger i Region Hovedstaden. Det kan være et landsdækkende problem og måske også gælde for egen læge, skrev akutberedskabet, inden problemet senere blev løst.
Ifølge akutberedskabet var det udelukkende henvisninger til coronatest, der var problemer med.
Akuttelefonen er ikke den eneste måde at få en coronaprøve på. Man kan også gå på hjemmesiden coronaprøver.dk for at bestille en prøve.
Her er der onsdag ingen oplysninger om problemer med at bestille prøver.
Hvis man har symptomer og ønsker Covid-19-test skal man ringe egen læge eller akuttelefon først.
— Region Hovedstadens Akutberedskab (@akutberedskabet) September 30, 2020
1813 kan i øjeblikket ikke tilgå relevante systemer og dermed ikke oprette disse henvisninger i Region H.
Det kan være et landsdækkende problem og måske også gælde for egen læge.