Annonce
Indland

Bedre digitalisering kræver borgernes hjælp

Danskerne gør i høj grad brug af de digitale løsninger. 91,5 procent er tilmeldt Digital Post, og der var 39 millioner besøg på borger.dk i 2018. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Skal den digitale kommunikation med det offentlige blive bedre, skal borgerne tages mere med på råd.

Digitaliseringen af det offentlige skulle gerne gøre det nemmere at være borger i det danske samfund.

Men det er ikke, hvad alle danskere oplever, når de skal i kontakt med det offentlige.

Det viser en analyserapport, som Dansk IT og Rambøll står bag.

Skal der være en bedre digital offentlig sektor, kræver det, at borgerne i langt højere grad tages med på råd.

Det mener Asger Danielsen, der er seniorrådgiver i Rambøll Management Consulting.

- At lave de rigtige digitale løsninger kræver, at man involverer borgerne helt fra begyndelsen, når man udvikler de digitale løsninger.

- Det skal ikke handle om at digitalisere en ydelse, men i stedet om at levere den bedst mulige service til borgerne, siger han.

Det er Digitaliseringsstyrelsen, der arbejder for at digitalisere det offentlige Danmark.

Det er Digitaliseringsstyrelsen, der arbejder for at digitalisere det offentlige Danmark. Den er i fuld gang med at arbejde for bedre digitale løsninger for borgerne, lover direktør Rikke Hougaard Zeeberg.

Allerede nu bliver der gjort meget ud af at designe løsninger ud fra borgernes behov, siger hun.

- Vi har meget fokus på at få brugerne med. De digitale guides udvikles med afsæt i servicedesign, altså ud fra borgernes adfærd og behov.

- Vi har også for nylig oprettet et brugerpanel, som kan komme med input til vores løsninger og idéer, siger hun.

Rikke Hougaard Zeeberg ved, at det kan være svært at bevare et samlet overblik, når sagsbehandlingen går på tværs af myndigheder.

Men det er noget, de er bevidste om i Digitaliseringsstyrelsen.

- Vi er i fuld gang med at skabe mere sammenhæng. Blandt andet med sammenhængende brugerrejser for en lang række livssituationer, hvor borgerne oplever at skulle have fat i forskellige myndigheder.

- Hvis du skal flytte eller skal skilles, giver digitale guides på borger.dk i dag langt bedre hjælp, og senest i 2021 har vi udviklet guides til yderligere ni hyppige livssituationer, siger hun.

Selvom der kan være udfordringer med at kommunikere med det offentlige gennem digitale kanaler, er tilfredsheden med Digital Post og borger.dk høj. I 2018 var 84 procent af danskerne tilfredse med Digital Post, og 93 procent af borgerne var tilfredse med borger.dk (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
  • EDB
    Danskerne gør i høj grad brug af de digitale løsninger. 91,5 procent er tilmeldt Digital Post, og der var 39 millioner besøg på borger.dk i 2018. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
  • EDB
    Selvom der kan være udfordringer med at kommunikere med det offentlige gennem digitale kanaler, er tilfredsheden med Digital Post og borger.dk høj. I 2018 var 84 procent af danskerne tilfredse med Digital Post, og 93 procent af borgerne var tilfredse med borger.dk (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Annonce
Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Annonce
Annonce
112

Lokale helte slukker brand på lolland

Guldborgsund

Sommerhus-sensation: - Vi har forrygende travlt

Lolland

Lokal håndboldklub fik "uvurderlig hjælp"

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Lolland-Falser

Stigende vandstande og voldsomme storme har konsekvenser: Flere og flere melder sig

Guldborgsund

35 biler til start i lokalt påskerally

Sport

Bredahl efter sejrsmål i overtiden: - En kæmpe forløsning

Sport

Bruun Jørgensen: - Det blev en underlig oplevelse

Nakskov

Familieforretning fylder 50 år: - Snakketøjet har jeg efter min far

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé