Vi bruger cookies!

folketidende.dk anvender cookies til at give dig en god oplevelse, og til at huske dine indstillinger, gemme statistik og til at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Hvis du klikker på et link på www.folketidende.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere
mit folketidende klub folketidende cookie-og-privatlivspolitik
Der kommet hundredtusindvis flere biler på de danske veje siden 2009.
Der kommet hundredtusindvis flere biler på de danske veje siden 2009.
Foto: Scanpix/Dennis Lehmann/arkiv

Indland

Danskerne kører mere og mere i bil

Den grønne trafikaftale fra 2009 er slået fejl. Stik imod planerne kører danskerne mere og mere i bil.




13. februar 2018 kl. 10:14 Af /ritzau/

Annonce

Den politiske plan om, at flere skulle bruge den kollektive trafik og cykle på cykelstierne, er ikke lykkes. Det skriver Jyllands-Posten.

I 2009 indgik et stort flertal i Folketinget en grøn trafikaftale. Ifølge aftalen skulle hovedparten af fremtidens trafikvækst ske i den kollektive trafik, og samtidig skulle vi cykle mere.

Men det er ikke lykkes at få danskerne til at køre mindre i bil, viser nye tal fra Vejdirektoratet.

I 2009 foregik 78,7 procent af trafikken i bil. I 2016 var det 79,2 procent, og sidste år voksede biltrafikken yderligere.

I 2009 stod busserne for 8,6 procent af trafikken og tog for 8,6 procent. Syv år senere var det faldet til 8,5 for bus og 7,9 procent for tog.

Dertil skal lægges, at DSB i 2017 mistede yderligere to procent af sine passagerer.

Meget bedre er det ikke gået med cyklisterne. I 2009 foregik 3,8 procent af al persontrafik på cykel, i 2016 var det 3,6 procent.

I 2017 faldt cykeltrafikken yderligere, så der i dag er færre, der cykler, end for både 10 og 20 år siden, selv om der er brugt milliarder på nye cykelstier.

- Der er sket præcis det modsatte af, hvad man aftalte i 2009, siger trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet til Jyllands-Posten.

- Når man gør bilerne billigere, og benzinen ikke bliver dyrere, så køber folk flere biler. Og der er ikke længere nogen grund til at tro på, at politikerne for alvor vil gøre noget for at begrænse privatbilismen, siger trafikforskeren.

Der er siden 2009 kommet 366.448 flere biler på de danske veje. Det svarer til en stigning på 17,5 procent fra 2009 til 2017, skriver avisen.

Sidste år blev der ifølge Vejdirektoratet kørt cirka 13 procent flere kilometer på de danske veje sammenlignet med 2009.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er ikke overrasket over udviklingen.

- Det viser de begrænsninger, der er på politikernes evne til at bestemme udviklingen.

- Vi skal ikke diktere, hvordan danskerne skal transportere sig, men skal tage udgangspunkt i befolkningens ønsker, siger Ole Birk Olesen til avisen.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

AF: PETER KÆSTEL MOESGAARD

Hvem har glæde af… 16. maj 2018 kl. 16.07

AF: JOHN WENNERWALD

Moderniseringsstyrelsens… 13. maj 2018 kl. 21.12

AF: NOR BJØRCK ELITE KARLSSON

Fritids aktiviteter -… 08. maj 2018 kl. 14.03

Annonce