Unge og højtuddannede er storforbrugere af podcastprogrammer, der fylder mere og mere i vores medievaner.
Hver fjerde dansker lytter til podcast mindst én gang om ugen. Det viser en ny analyse fra Slots- og Kulturstyrelsen.
Dermed har lytningen til de digitale programmer, som man streamer eller downloader, taget et spring frem fra 14 procent i 2018 til 25 procent i 2019.
Det er særligt de unge, der bruger det nye medie og muligheden for at lytte til sit favoritprogram, når man lyster:
- Det er primært de unge, der er storforbrugere af podcasts. Og så viser tallene også, at højtuddannede er væsentlig mere tilbøjelige til at lytte til podcast end danskere med en korterevarende uddannelse, siger specialkonsulent Anders Kauffeldt i en pressemeddelelse.
Det er ifølge analysen næsten hver anden i målgruppen 25 til 34 år, der lytter til podcast mindst én gang om ugen.
Tallet ligger noget lavere for målgruppen 45 til 64 år, hvor 16 procent ugentligt eller oftere lytter til podcast.
Der er også flere personer med en lang videregående uddannelse, der lytter podcast, sammenlignet med personer med en erhvervsuddannelse.
Undersøgelsen afslører, at danskerne har en bred smag, når det gælder podcast:
- Hvis man skal sige noget om, hvad vi så lytter til, så er det faktisk meget, meget bredt, siger Anders Kauffeldt.
Flest lytter til podcast i kategorien "debat" efterfulgt af "nyheder og politik", "samfund", "komedie" og "dokumentar".
Programmet "Mads & Monopolet" er den mest downloadede podcast efterfulgt af "Den Korte Radioavis" fra det nu hedengangne Radio24syv.
Den mest populære podcast, der ikke er fra enten DR eller Radio24syv, er den danske true-crime podcast "Mørkeland".
Analysen fra Slots- og Kulturstyrelsen bygger på interviews, som Kantar/Gallup har foretaget i andet kvartal af 2019.
I alt er der gennemført 2006 interviews via nettet.