cookie-og-privatlivspolitik
Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil ønsker at identificere, hvad der i de seneste 30 til 40 års politik på blandt andet uddannelsesområdet har gjort, at de unge oplever et pres fra samfundet og sig selv. (Arkivfoto)
Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil ønsker at identificere, hvad der i de seneste 30 til 40 års politik på blandt andet uddannelsesområdet har gjort, at de unge oplever et pres fra samfundet og sig selv. (Arkivfoto)
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Indland

Hver tredje gymnasieelev har overvejet at droppe ud

Få bliver mobbet, og den sociale trivsel er god. Men mange elever føler sig pressede, viser undersøgelse.




09. september 2019 kl. 06:24

Annonce

Langt de fleste gymnasieelever er overvejende glade for at gå i skole. Det viser den første store nationale trivselsundersøgelse med deltagelse af godt 83.000 elever i 1.g og 2.g.

Men samtidig svarer 31 procent af eleverne, at de i skoleåret seriøst har overvejet at droppe ud. Det skriver Jyllands-Posten.

Det bekymrer børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), at næsten hver tredje elev har overvejet at droppe ud.

- Den del får alle alarmklokker til at bimle. Vi bliver nødt til som samfund at tage den her udfordring rigtig alvorligt, siger hun til Jyllands-Posten.

Af undersøgelsen fremgår det, at den sociale trivsel er god, og at meget få elever føler, at de bliver mobbet. Derimod føler mange elever sig pressede, konkluderer Børne- og Undervisningsministeriet, der står bag undersøgelsen.

Derfor ønsker undervisningsministeren at identificere, hvad der i de seneste 30 til 40 års politik på blandt andet uddannelsesområdet har gjort, at de unge oplever et pres fra samfundet og sig selv.

Hos Martin Mejlgaard, formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, vækker det bekymring, at så mange har overvejet at droppe ud af gymnasiet.

- Jeg synes, at det tyder på, at enten er kvaliteten ikke god nok, ellers er der for mange, der oplever, at de er stressede eller pressede, siger han til Ritzau.

Martin Mejlgaard peger blandt andet på det store fokus på karakterer som en bagvedliggende årsag for tallene.

- Jeg tror, at kvaliteten simpelthen ikke er høj nok, efter at der er blevet sparet år efter år, så der er mindre tid til den enkelte elev.

- Jeg tror også, at karaktererne fylder alt for meget. Og det her ræs, om at eleverne skal igennem systemet hurtigst muligt, betyder, at der er flere, der bliver pressede og stressede, siger han.

Martin Mejlgaard mener, at et nyt optagesystem, hvor karakterer fylder mindre, og mere feedback til eleverne er blandt de ting, der nu skal være mere fokus på.





KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Betaling ved kasse et 15. september 2019 kl. 19.41

AF: SVEND ERIK WINTERFELDT

Dårlig stil Gedser 12. september 2019 kl. 13.16

AF: BJARKE ROSENKILDE

DF's fremtid? 11. september 2019 kl. 18.07

AF: JOHN WENNERWALD

Guldregn 08. september 2019 kl. 17.37

Annonce