cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Per Houby, arkivfoto

Indland

Krisetider har givet kassedamen et bedre image

Det er blevet langt mere populært og prestigefuldt at tage et job som kassedame eller lagermedarbejder i Netto.




15. marts 2013 kl. 05:34 Af Ritzau (online-helpdesk@folketidende.dk)

Annonce

Det er blevet langt mere populært og prestigefuldt at tage et job som kassedame eller lagermedarbejder i Netto, viser nye tal fra Brand Index udarbejdet af analyseinstituttet YouGov.

Og ifølge arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet kan supermarkederne takke krisen og den høje ledighed for det forbedrede omdømme.

- Man sænker jo sin tærskel for, hvilke job man synes, man kan kræve. Man søger inden for sit eget område, og hvis man ikke kan få noget her, så må man søge bredere, siger han til Ugebrevet A4.
- Efterhånden sænker man overliggeren og tilpasser sine forventninger efter mulighederne. Og så må man elske det, man kan få, tilføjer han.

Med en samlet score på -2,4 point på en skala, der går fra -100 til +100, har discountbutikkernes prestige rykket sig i alt 3,2 point i Brand Index siden sidste år. Og dermed ligger de nu på det højeste prestigeniveau i fire år. En udvikling, butikkerne selv kan mærke i form af flere ansøgninger.

Således kan både Rema 1000 og Lidl bekræfte, at de ikke har problemer med at rekruttere nye folk.
Direktøren i Rema 1000, Henrik Burkal, tror, at den positive udvikling også kan skyldes, at folk får et bedre kendskab til, hvad discount er, i takt med at flere handler i butikkerne.

Men den teori er arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen ikke enig i.
- Det er jo logisk nok, at hvis du nærmer dig udfaldsdatoen (i dagpengesystemet, red.), så er du på desperat jagt efter et job. Og hvis du kan komme ind i et supermarked og sidde ved kassen, så er det ok.
- Men når du sidder bag kassen i Netto, er det jo ikke forbudt at tænke på andre muligheder på arbejdsmarkedet, siger han til Ugebrevet A4.

Trods den mere positive holdning til discountjob ligger supermarkedskæderne dog stadig langt nede i forhold til brands som Lego og Læger Uden Grænser, som ligger i toppen af indekset med point på henholdsvis 65,8 og 59,3.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

john brædder ønsker at folk… 24. november 2020 kl. 09.12

AF: JOHN WENNERWALD

Regionen hjælper minkavlere 22. november 2020 kl. 21.48

AF: BENT KARL LANDIN NIELSEN

Stødby strand 20. november 2020 kl. 15.28

AF: BENT KARL LANDIN NIELSEN

Stødby strand 20. november 2020 kl. 15.28

Annonce