cookie-og-privatlivspolitik
Vejdirektoratets nyeste beregninger viser, at det samfundsøkonomiske tab ved, at trafikanter holder i kø efter uheld på motorvejene, er godt 600 millioner kroner om året. (Arkivfoto)
Vejdirektoratets nyeste beregninger viser, at det samfundsøkonomiske tab ved, at trafikanter holder i kø efter uheld på motorvejene, er godt 600 millioner kroner om året. (Arkivfoto)
Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix

Indland

Lidt færre biler på vejene mindsker tiden i kø markant

Kø på vejene koster samfundet dyrt. Mindre trafik under coronakrise viser nye muligheder, mener minister.




29. september 2020 kl. 05:30 Af Ritzau

Annonce

Når der er selv en lille smule mindre trafik på de mest belastede veje, er der meget positivt at hente både for den enkelte bilist og samfundet.

Det viser nye analyser fra Vejdirektoratet.

- Hvis vi kan flytte bare en lille del af trafikken på de travleste motorveje væk, så får vi en betydelig gevinst, siger Charlotte Vithen, områdechef hos Vejdirektoratet.

- Det er både en konkret forbedring for den enkelte trafikant, fordi de kan komme hurtigere frem. Men det er også en forbedring for samfundet som helhed, fordi når der er mindre trafik, sker der færre uheld. Og færre uheld betyder færre forsinkelser.

Analyserne baserer sig blandt andet på trafikdata fra de måneder, hvor store dele af trafikken forsvandt på grund af nedlukningen af samfundet og mere hjemmearbejde.

De viser, at en reduktion i trafikken på de travleste motorveje med fem til ti procent vil mindske forsinkelserne med op til 50-90 procent - alt afhængig af den konkrete strækning.

Kø på vejene koster samfundet mange millioner hvert eneste år.

Vejdirektoratets nyeste beregninger viser, at det samfundsøkonomiske tab ved, at trafikanter holder i kø efter uheld på motorvejene, er godt 600 millioner kroner om året.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) finder det interessant, at "selv små adfærdsændringer kan gå hen at give meget store tidsgevinster".

Derfor ser han god grund til også fremover at kigge på nogle af de greb, der er blevet brugt under coronakrisen.

- Vi har opfordret virksomheder til at få deres medarbejdere til at rejse uden for myldretiden. Kan man møde lidt før, lidt senere, lidt forskudt i forhold til hinanden og i det hele taget arbejde mere fleksibelt, så kan der være relativt meget at hente.

- Det tyder på, at det kan give nogle tidsmæssige gevinster ude ved vejene. Og de tidsmæssige investeringer kan være ret gode for samfundet som helhed, siger Benny Engelbrecht.




KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LEIF A. JENSEN

Ytringsfriheden 25. oktober 2020 kl. 22.29

AF: LEIF A. JENSEN

Ytringsfriheden 25. oktober 2020 kl. 22.23

AF: JOHN WENNERWALD

Røg julen dér? 25. oktober 2020 kl. 21.38

AF: MARTIN WOUTERS

mulighed for anløb af… 25. oktober 2020 kl. 07.23

Annonce